Kijkgedrag Nederlanders verandert snel
Het kijkgedrag van Nederlanders is in hoog tempo aan het veranderen, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat bureau Ipsos recentelijk uitvoerde in opdracht van Veronica Superguide. Dat heeft zo z’n gevolgen. Niet alleen voor zenderbazen en streamingdiensten, maar ook voor tv-sterren. Van die laatste zijn er nogal wat die Nederlanders liever zien vertrekken.
Wat zijn de favoriete programma’s van Nederland? Uit het onderzoek blijkt dat we het liefst kijken naar De Slimste Mens. Op plek twee eindigt Wie Is de Mol?, Chateau Meiland neemt de derde positie in, op de voet gevolgd door The Masked Singer en Heel Holland Bakt.
Met name Martien en Erica Meiland zullen zich echter nog wel even achter hun oren krabben, want Nederland blijkt erg verdeeld over hun realityshow. Chateau Meiland belandt namelijk ook hoog in het lijstje met meest gehate programma’s. Op nummer twee om precies te zijn. Schrale troost: de lijst wordt overtuigend aangevoerd door Familie Gillis: Massa Is Kassa, dat maar liefst 49 procent van de ondervraagden liever vandaag dan morgen van de buis ziet verdwijnen.
André van Duin: de grootste tv-ster
Het onderzoek boog zich ook over de vraag wie de onbetwiste tv-ster van Nederland is. Fier aan top staat André van Duin. De Heel Holland Bakt-presentator verslaat daarmee Chantal Janzen en Linda de Mol, die op respectievelijk 2 en 3 eindigden. Op 4 en 5: Matthijs van Nieuwkerk en Humberto Tan. De respondenten mochten zich ook uitspreken over de vraag wie ze het liefst niet meer op tv zien. Ook daar is er slecht nieuws voor de Meilandjes: Martien staan bovenaan de lijst. Hij wordt ‘te aanwezig’ bevonden. Wie verder van de Nederlandse kijker mogen wieberen: Gordon, Johan Derksen, Wilfred Genee en Paul de Leeuw.
We streamen ons rot
We zijn de afgelopen jaren massaal aan het streamen geslagen, zo blijkt uit Het Grote Kijkonderzoek. Nog maar 22 procent van de Nederlanders kijkt nooit naar streamingdiensten en onder jongeren tot 25 jaar is dat zelfs slechts 4 procent. Streamen doen we niet alleen massaal, maar ook lang. Twee op de drie Nederlanders doet aan bingewatchen en kijkt veel afleveringen van series of films achter elkaar. De respondenten werd gevraagd naar hun langste bingewatchsessie ooit en het gemiddelde kwam uit op 6,2 uur. Bij jongeren onder de 25 jaar lag het nóg hoger: 7,8 uur.
Over het onderzoek
Het Grote Kijkonderzoek werd uitgevoerd door bureau Ipsos onder een representatieve groep van ruim duizend Nederlanders tussen de 18 en 74 jaar. De uitkomsten (en de reacties erop van de betrokken tv-sterren), zijn te vinden in Veronica Superguide 44 (vanaf dinsdag 26 oktober in de winkel) en op superguide.nl/kijkonderzoek.
Bron: DPG Media/BM