Article header image

Joost Oranje over Nieuwsuur

Vanaf januari zeven dagen in de week: een heel belangrijke stap in de historie van het programma, dat qua missie en gevoel in het hart van de publieke omroep huist.

In Broadcast Magazine laat Annemiek Schrijver hoofdredacteur Joost Oranje uitgebreid aan het woord over Nieuwsuur, dat “gewoon iedere dag de gezaghebbende journalistieke achtergrondrubriek van de Nederlandse televisie moet zijn.”

Joost Oranje won met zijn onderzoekswerk maar liefst vijf prestigieuze prijzen: De Loep, de Jacques van Veen penning, de Prijs voor de Dagbladjournalistiek, De Luis en de Anne Vondelingprijs. Zijn geheim? “Ik kan snel de kern, het echte verhaal zien en ben betrouwbaar naar mijn bronnen toe. Ik kan gewoon heel goed journalistiek en verder kan ik niks.”

“Er zal altijd behoefte zijn aan zware journalistieke content,” aldus Oranje. “Ook voor Nieuwsuur geldt dat het heel belangrijk is aan jongeren duidelijk te maken dat die vorm van journalistiek onontbeerlijk is. Maar hoe? Dat is moeilijk. Maar dat is wel mijn zendingsdrang. Dat je eigenlijk pas je mening moet geven als je de feiten en de context kent. Daarvoor zijn de kranten, daarvoor is Nieuwsuur. (…) Nu is er fast food. Door schade en schande wijs wordend, zal men inzien dat wat er op Nu.nl staat iets anders is dan een lang artikel of achtergrondreportage over de situatie in Egypte. Dat kost geld, via de publieke omroep zelfs belastinggeld. Maar men gaat zich hopelijk realiseren dat onze huidige kretologie tot niets leidt en dat we moeten gaan nadenken. Er is behoefte aan inhoud. Nieuwsuur is onontbeerlijk en broodnodig.”

Het complete interview met Joost Oranje is te lezen in het novembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

 

 

 

 

 

 

 

 

Bericht delen