Joop van den Ende: bescherm de fruitmand
donderdag 7 juni 2018

Joop van den Ende: bescherm de fruitmand

De NPO heeft woensdag een website gelanceerd waarop de ‘maatschappelijke waarde’ van de publieke omroep uit de doeken wordt gedaan. Ter gelegenheid van deze lancering vroeg de NPO mediamagnaat Joop van den Ende een lezing te houden over de publieke omroep in Nederland.

Joop van den Ende heeft net drie maanden in Londen gebivakkeerd, zo vertelt hij de kleine honderd omroepbazen, producenten, journalisten en politici in het Haagse Mauritshuis. “Ik heb daar veel tijd besteed aan mijn oude liefde: de televisie. Als je de kwaliteit van de televisie in Engeland vergelijkt met die in Nederland, dan kun je maar één conclusie trekken: de kwaliteit in Nederland is ongelooflijk hoog. En dan hebben we het over de BBC. De BBC! Waar iedereen altijd zo hoog van opgeeft.”

Neem de registratie van het huwelijk van prins Harry met Meghan Markle. Van den Ende: “Als je dat vergelijkt met de registratie van het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima, dan oogt het Britse huwelijk bijna amateuristisch. De shotkwaliteit, de beeldkwaliteit, het in beeld brengen van emoties… we troeven de Britten op alle fronten af. Het heeft te maken met ons unieke bestel van omroepverenigingen, die prachtige fruitmand.”

Betere bescherming
De boodschap die Van den Ende wil overbrengen is duidelijk: bescherm de publieke omroep. Meerdere malen zegt hij met hoorbare emotie in zijn stem dat het “on-ge-loof-lijk” is hoeveel moois er door de Nederlandse publieke omroep wordt gemaakt. En in tijden waarin Google, Netflix en Facebook oprukken, verdient al dat moois betere bescherming, vindt Van den Ende. De politiek heeft hierin een grote verantwoordelijkheid. “Politici moeten ophouden met die populistische praatjes. De ene keer roepen ze iets over amusement. Of ze roepen dat ze op programmaniveau inzicht willen hebben in de budgetten. Dan denk ik: hoezo? Ik heb in veertig landen televisie gemaakt en nergens wordt zo goedkoop televisie gemaakt als in Nederland. Niemand mag ooit nog zeggen dat de NPO te veel geld heeft. Sterker nog, er moet geld bij. Waarom denk je dat Scandinavische dramaseries het zo goed doen? Omdat de overheid in schrijvers heeft geïnvesteerd.”

Maar Van den Ende vindt ook dat de omroepen de hand in eigen boezem moeten steken. “Jullie zijn zo sterk en bijzonder. Vorm een coalitie en treed als één blok naar buiten. De beste content van Nederland komt al tachtig jaar van de publieke omroep, niet van Google. Maar als we niet oppassen is de publieke omroep over vijf jaar een zielig kind en zijn we compleet overlopen door de Amerikaanse mediabedrijven.”

Bron: BM

Bericht delen