Article header image

John de Mol leidt DeMedia100

Woensdagavond is de derde editie van DeMedia100 bekendgemaakt. Het is de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media. Net als bij de eerste twee edities staan John de Mol en Matthijs van Nieuwkerk respectievelijk op de plaatsen 1 en 2.

De nummer drie van de afgelopen twee jaren – Joop van den Ende – moet plaats maken voor een nieuwe nummer drie uit een nieuwe generatie: Alexander Klöpping. DeMedia100 is een initiatief van Het Nederlands MediaNetwerk en wordt uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoekbureau MediaTest.

DeMedia100 editie 2014

1  (1) John de Mol
2  (2) Matthijs van Nieuwkerk
3  (4) Alexander Klöpping
4  (3) Joop van den Ende
5  (6) Linda de Mol
6  (5) Reinout Oerlemans
7  (8 ) Christian van Thillo
8  (10) Erland Galjaard
9  (19) Bert Habets
10 (7) Derk Sauer
11 (31) Diederik Breijer
12 (26) Joris Luyendijk
13 (11) Jeroen Pauw
14 (21) Peter Vandermeersch
15 (23) Harry Dekker
16 (30) Humberto Tan
17 (9 ) Frits Wester
18 (13) Edwin Evers
19 (14 ) Paul Witteman
20 (17) Henk Hagoort
21 (12) Sjuul Paradijs
22 (27) Giel Beelen
23 (33) Ruud de Langen
24 (20) Twan Huys
25 (42) Johan Derksen
26 (25) Annemarie van Gaal
27 (32) Nalden
28 (38) Jan Slagter
29 (29) Rob Wijnberg
30 (16 ) Dick Molman
31 (15) Albert Verlinde
32 (18) Jort Kelder
33 (47) Boris Veldhuijzen van Zanten
34 (39) Ruud Hendriks
35 (59) Jacqueline Smit
36 (43) Jildou van der Bijl
37 (52 ) Gerard Timmer
38 (48) Barbara van Beukering
39 (28) Clairy Polak
40 (-) Julius Minnaar
41 (24) Dieuwke Wynia
42 (53) Duncan Stutterheim
43 (100) Onno Seelen
44 (63) Matthias Scholten
45 (55) Fons van Westerloo
46 (70) Marc Stubbé
47 (78) Dick Buschman
48 (36) Philippe Remarque
49 (56) Jim Stolze
50 (41) Ferry Mingelen
51 (74) Jan de Jong
52 (40) Erik Kessels
53 (-) Arno Otto
54 (-) Léonie Koning
55 (82) Shula Rijxman
56 (49) Erwin Blom
57 (35) Youp van ’t Hek
58 (84) Gijs Vroom
59 (87) Ton Schoonderbeek
60 (-) Rik Ruts
61 (99) Ernst-Jan Pfauth
62 (45 ) Joris van Heukelom
63 (72) Arendo Joustra
64 (46) Mariëlle Tweebeeke
65 (-) Astrid Prummel
66 (44) Brenno de Winter
67 (65) Willem Sijthoff
68 (- ) Roland Teerenstra
69 (54) Franska Stuy
70 (62) Dominique Weesie
71 (91) Michiel Buitelaar
72 (83) Bert van der Veer
73 (-) Paul van Liempt
74 (64) Ronnie Overgoor
75 (-) Alex Still
76 (- ) Bert Kamp
77 (76) Arian Buurman
78 (-) Remko van Westerloo
79 (-) Stephan Fellinger
80 (90) Bert Wagendorp
81 (-) Sven Kockelmann
82 (51) Erik de Zwart
83 (75) Willem Albert Bol
84 (-) Jeroen Smit
85 (-) Rens Plandsoen
86 (-) Sjors Fröhlich
87 (-) Ben Tiggelaar
88 (-) Jan Driessen
89 (37) Yvon Jaspers
90 (50) Ivo Niehe
91 (-) Michiel Mol
92 (-) Henk Scheenstra
93 (- ) Philip Alberdingk Thijm
94 (-) André Roof
95 (-) Winston Gerschtanowitz
96 (-) Lode Schaeffer
97 (67) Marco Derksen
98 (-) Hans Beerekamp
99 (92) Ton Rozestraten
100 (68) Paul de Leeuw

Ook dit jaar staat John de Mol weer op nummer 1, steviger nog zelfs dan vorig jaar. Toen kreeg hij door de 1000 respondenten 2470 punten toegekend, dit jaar 3928, aanzienlijk meer dan de nummer 2 Matthijsvan Nieuwkerk. Hij kreeg 1645 punten, iets meer dan vorig jaar. Nieuw op plaats 3 is Alexander Klöpping. Hij ruilt van positie met Joopvan den Ende, die nu vierde staat. Alexander Klöpping is de jonge (26 jaar) vaandeldrager van de internetgeneratie.

Klöpping was hoofdredacteur van 925.nl, community manager bij TEDxAmsterdam, columnist bij Zibb, Emerce en NRC Media. Hij schrijft over  technologie voor de Volkskrant, is regelmatig te gast bij De Wereld Draait Door en heeft een eigen bedrijf: The Gadget Company.

In de top 10 staat één nieuwe naam. RTL Nederland CEO Bert Habets stijgt dit jaar met stip van 19 naar 9. Hij heeft via de media dit jaar openlijk de confrontatie gezocht – en gevonden – met de NPO: “De enige concrete stap die de publieke omroep in negen maanden zet, is die naar het Malieveld in Den Haag. Om te demonstreren. Niet vóór een eigen visie, maar tegen het onrecht dat hen wordt aangedaan.”

Het debat werd van NPO zijde gezocht en aangegaan door NOS directeur Jan de Jong. Hij stijgt van plaats 74 naar 51: “Mijn stelling is dat niet de publieke maar juist de commerciële omroep het einde van zijn levenscyclus nadert. Ik heb het dan over de commerciële omroep zoals wij die tot dusverre kennen, met een lineaire, zendergestuurde programmering en een voornamelijk op reclamespots gebaseerd businessmodel. Net als krantenuitgevers de focus langzaam maar zeker verleggen van de papieren krant naar online producten, zullen audiovisuele mediabedrijven hun bedrijfsvoering minder en minder concentreren rond traditionele zenders.”

Opmerkelijk is de afwezigheid op de lijst van de CEO van SBS Broadcasting. De voormalige CEO, Georgette Schlick stond vorig jaar op plaats 34. Dit voorjaar vertrok ze bij SBS en verdween ze ook uit DeMedia100. In tegenstelling tot zijn voorganger en zijn collegae bij RTL en NPO opereert de nieuwe SBS Broadcasting CEO Hans Edin zo goed als onzichtbaar. Hij haalde de lijst dan ook niet.

Bron: MediaTest

Bericht delen