dinsdag 16 januari 2018

JAN SLAGTER OMROEPMAN VAN HET JAAR 2014

Jan Slagter is door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar 2014. De redactie van het mediavakblad reikte deze prijs voor de 24e keer uit, onder het toeziend oog van enkele honderden aanwezigen in de foyer van Studio 21 op het Media Park in Hilversum.

Jan Slagter, oprichter/directeur van Omroep MAX, treedt in de voetsporen van Bert Habets, de CEO van RTL Nederland, die zijn opvolger de bijbehorende Mediascoop, een holografisch kunstwerk overhandigde. Slagter geeft het in Broadcast Magazine eerlijk toe: “Ik voelde me bij deze verkiezing altijd een beetje de Joop Zoetemelk van Hilversum. Dan hoorde ik dat het weer heel close was geweest en dacht ik: ja hoor, het zal allemaal wel. Maar goed, ook Zoetemelk heeft in 1980 uiteindelijk de Tour de France gewonnen.”

En dus trekt Jan Slagter de vergelijking graag, met een lach op het gezicht. “Ik ben er hartstikke blij mee,” zegt de Omroepman van het Jaar 2014 over zijn onderscheiding. “En een mooie bijkomstigheid is, dat MAX in 2015 tien jaar bestaat.”

Download de Perskit

Jan Slagter verdiende de titel volgens de redactie het meest. Niet alleen vanwege de voortdurende successen van zijn Omroep MAX, maar ook door onvermoeibaar en verreweg het meest hoor- en zichtbaar te strijden voor de ‘publieke zaak’, drukte hij een belangrijk stempel op het afgelopen mediajaar. Open, eerlijk en transparant is Jan Slagter de beste ambassadeur die Hilversum zich kan wensen. Hij kreeg zelfs openlijk lof van zijn ‘politieke aartsvijand’, staatssecretaris Sander Dekker, door vrijwillig salaris in te leveren; een lichtend voorbeeld dat zijn collega-omroepbestuurders toen wel moesten volgen.

MAX bewees ook afgelopen jaar op diverse fronten te voorzien in een grote behoefte. Zo is het opvallend te noemen dat de ouderenomroep eigenlijk geen programmaflops kent. Omroep MAX voelt feilloos aan wat de doelgroep wil, inmiddels ook op het gebied van eigen drama; zie bijvoorbeeld de populaire series Dokter Deen en Heer & Meester. Verder mogen speciale (live) evenementen niet onvermeld blijven: of het nu gaat om live uitgevoerde operaties, Heel Nederland Kijkt Sterren, MAX Maakt Mogelijk, Missie MAX of MAX Proms, Jan Slagter scoort ermee.

Bovendien werden belangrijke mijlpalen bereikt als het gaat om legitimatie en binding met de achterban. Zo bleek uit de laatste ledentelling afgelopen voorjaar dat MAX was gegroeid van 238.770 leden in 2009 naar 345.685 in 2014, verreweg de grootste stijger van alle omroepen. MAX Magazine is volgens oplage-instituut HOI ook de enige omroepgids waarvan de oplage nog stijgt.

Al die feiten, gevoegd bij zijn grote betrokkenheid als het gaat om ouderen- en gehandicaptenzorg, zijn voor de redactie van Broadcast Magazine meer dan voldoende aanleiding om Jan Slagter te eren als de 24e Omroepman van het Jaar in de lange historie van deze vakprijs.

Jan Slagter schaart zich in een indrukwekkende rij Omroepmannen en –vrouwen van het Jaar, die er in chronologische volgorde als volgt uitziet:

1991 Boudewijn Paans
1992 Aart Geurtsen
1993 Freddy Thyes
1994 Lejo Schenk
1995 Paul Witteman
1996 Fons van Westerloo
1997 Joop van den Ende
1998 Burny Bos
1999 John de Mol
2000 Frits Barend & Henk van Dorp
2001 Arthur Valkieser
2002 Cathy Spierenburg
2003 Peter R. de Vries
2004 Gerard Timmer
2005 John de Mol
2006 Paul de Leeuw
2007 Ton F. van Dijk
2008 Tina Nijkamp
2009 Linda de Mol
2010 Erland Galjaard
2011 John de Mol
2012 Matthijs van Nieuwkerk
2013 Bert Habets
2014 Jan Slagter

In Broadcast Magazine 341 komt Jan Slagter uitgebreid aan het woord. Hij siert tevens de cover van het blad, dat vanaf 20 januari ook weer landelijk verkrijgbaar is in de losse verkoop. Behalve voor de Omroepman van het Jaar heeft de dikke editie (124 pagina’s) van hét mediavakblad ook plaats ingeruimd voor onder andere de top 25 van machtigste vrouwen en mannen in de Nederlandse omroep, interviews met Sander Dekker en Will Koopman en de tien best bekeken programma’s van 2014 in tien categorieën.

Bovendien is met Harm Edens een nieuwe columnist aangetrokken en besteedt Broadcast met een speciaal katern voortaan maandelijks aandacht aan online ontwikkelingen.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen