dinsdag 16 januari 2018

Invloed idents op kijkgedrag onderzocht

Onderzoeksbureau DVJ Insights heeft in opdracht van SBS Broadcasting een onderzoek gedaan onder meer dan 2.000 consumenten naar de werking van een ident. Met deze uiting wordt vanuit de zenderomgeving een natuurlijke overgang gecreëerd naar de commercial.

Uit eerder onderzoek was al bekend dat de ident als creatiever, opvallender en verrassender wordt ervaren dan een reguliere spot. Nieuw is dat uit het onderzoek van DVJ Insights en SBS is gebleken wat de impact van deze ident op het kijkgedrag is.

Uit het onderzoek blijkt dat door het toevoegen van de ident het doorkijkeffect van een spot groter wordt. Het verhoogt de binding van de kijker met het programma, de waardering voor een merk en de commercial.

De ident spots zijn beter in staat om de merknaam onder de aandacht te brengen (geholpen merkherinnering stijgt met 7%), de boodschap wordt beter onthouden (stijging van 12%) en de spots worden door meer mensen herkend (stijging van 9%);

Maurice Ridder, Account Director SBS Branded Partnerships: “Met dit onderzoek onderstrepen we dat creativiteit het verschil kan maken in idents. Mede hierdoor hebben wij recent bij SBS de afdeling Special Advertising opgericht, zodat we de traditionele identspots en billboards weer fris en vernieuwend kunnen maken.”

Lucas Hulsebos, Managing Partner DVJ Insights: “Het mooie van dit onderzoek is dat we voor het eerst gekeken hebben naar het effect op het kijkgedrag, dat was niet eerder gedaan. Opmerkelijk vind ik dat het effect van een ident zo groot is op dit kijkgedrag. Het wel of niet kijken naar reclame is in mijn ogen erg belangrijk en voor veel adverteerders erg moeilijk om te realiseren. Een ident kan hierbij helpen zonder dat de commercial veranderd wordt.”

Bron: SBS Broadcasting/Broadcast Magazine

Bericht delen