Interactieve TV heeft kijkgedrag veranderd
De nieuwe mogelijkheden die interactieve televisie met zich meebrengt hebben het kijkgedrag van de televisiekijker veranderd. Dat blijkt uit een onderzoek dat KPN heeft laten uitvoeren. Niet alleen KPN maar ook andere televisieaanbieders als UPC, Ziggo, Tele2 en vele aanbieders via glasvezelnetwerken bieden inmiddels interactieve TV aan.
De Elektronische Programmagids blijkt aan populariteit te winnen. Maar ook catchup-diensten als Programma Gemist en timeshifting zijn gewaardeerd in de Nederlandse huiskamer waar interactieve televisie haar intrede heeft gedaan. Zo maakt 85 procent van de ondervraagden in dit onderzoek kenbaar dat men gebruik maakt van Programma Gemist om zelf te kunnen bepalen op welk tijdstip men het televisieprogramma wil bekijken. Voor het timeshiften, het live pauzeren van een live op televisie uitgezonden programma, is de animo zelfs nog groter. Maar liefst 89 procent maakt van deze nieuwe mogelijkheid gebruik. Via timeshiften kan men ook het live bekeken programma gewoon terugspoelen.
Uit een eerder onderzoek, dat eveneens in opdracht van KPN is uitgevoerd, bleek dat de interactieve abonnee gemiddeld drie films per maand bekijkt.
Bron: KPN/Totaal TV/Broadcast Magazine