Article header image

Het Klokhuis en KvK werken samen

Een webshop, een eigen ontbijtservice, computerhulp geven aan ouderen, een oppascentrale; steeds meer kinderen beginnen een eigen onderneming. Hoe doe je dat eigenlijk, een bedrijf beginnen en runnen? Het Klokhuis (NTR) komt dit jaar met een crossmediaal project over ondernemen, dat mede mogelijk gemaakt wordt door de Kamer van Koophandel (KvK).

NTR en KvK hebben de ambitie kinderen vertrouwd maken met het ondernemerschap en wat er voor nodig is om te gaan ondernemen. Beide organisaties zijn ervan overtuigd dat het ontdekken en ontplooien van talent én het ontwikkelen van een ondernemende houding van kinderen in het algemeen, van waarde is voor een succesvolle toekomst. Als ondernemende werknemer of baanbrekende ondernemer.

Met het project over ondernemen wil Het Klokhuis kinderen inspireren om hun ondernemende vaardigheden te ontwikkelen. “Daarbij moedigen we ze aan om samen te werken met familieleden en mensen uit de eigen wijk of buurt. En om advies te vragen aan ondernemers. De KvK is daarin een waardevolle partner. Zij hebben niet alleen kennis over wat er allemaal bij komt kijken als je succesvol een onderneming wilt starten, maar ook een enorm waardevol netwerk van ondernemers in het hele land”, aldus Loes Wormmeester, eindredacteur Het Klokhuis.

Het crossmediale project bestaat uit een negendelige serie van Het Klokhuis, een Klokhuis doeboek, een online omgeving, leuke wedstrijden en een landelijk evenement in het najaar. “We vinden het heel mooi dat we bij kunnen dragen aan dit project van Het Klokhuis, waarin kinderen op verantwoorde wijze meer leren over ondernemerschap. Een goede manier om hen vertrouwd te maken met ondernemerschap en ze te inspireren. Daar kunnen ze later, wat ze ook kiezen te gaan doen, veel plezier van hebben”, aldus Claudia Zuiderwijk, voorzitter Raad van Bestuur KvK.

Het project gaat van start in het najaar van 2017. Maar aanstaande donderdag, een week voor Koningsdag, wordt alvast de eerste aflevering van de serie uitgezonden op NPO 3. Koningsdag is een moment waarop veel kinderen – zonder dat ze het misschien zelf weten – aan het ondernemen zijn. Met deze aflevering worden kinderen klaargestoomd voor Koningsdag zodat ze daar goed voorbereid hun koopwaar aan de man kunnen brengen. We gaan onder andere naar de Haagse Markt, de grootste buitenmarkt van Nederland waar marktkooplui tips en tricks geven. En de 16-jarige standwerkster Britt laat zien hoe je met een goed verhaal spullen kunt verkopen.

Bron: NTR/BM

Bericht delen