woensdag 17 januari 2018

Herstel mediabestedingen in eerste helft 2016

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste zes maanden van 2016 met 4% gegroeid tot € 1,86 miljard. In absolute bedragen betekende dat een toename van € 72 miljoen. Drijvers achter de groei waren internet, televisie en bioscoop. Print en radio hadden te maken met dalende advertentie-inkomsten.

Televisie, nog altijd het grootste mediumtype, kende een sterk eerste halfjaar met een stijging van 5,7% van de advertentie-inkomsten. Opmerking daarbij is wel dat voor het eerst de bestedingen aan video-advertising toegevoegd zijn aan het totaalcijfer. Zonder deze bestedingen was er nog steeds sprake van een autonome groei van 1,7%.

Bioscoop, het kleinste mediumtype, boekte de grootste toename van de netto mediabestedingen: 24%. Het bioscoopbezoek daalde in de eerste helft van 2016 met 2% wel iets. De groei van de reclame-inkomsten bij out of home zette gestaag door, maar de 3% in het eerste halfjaar was minder uitbundig dan in de laatste drie halve jaren.

Heel anders was de ontwikkeling bij radio, waar de advertentie-inkomsten voor het vierde opeenvolgende halfjaar daalden: -2,3%.

Bron: Nielsen/Broadcast Magazine

Bericht delen