Article header image

Grote Racisme Experiment succes op internet

Het BNN-programma Het Grote Racisme Experiment, gepresenteerd door Sophie Hilbrand, wordt veel teruggekeken op Uitzending Gemist. Het is nu ruim 350.000 keer op internet bekeken binnen twee weken na de uitzending op Nederland 3.

Dat meldt producent Skyhigh TV in een persbericht.

Niet eerder werd een BNN-programma zo vaak teruggekeken, aldus de producent. “Het staat nu op de zesde plaats van de meest teruggekeken tv-programma’s ooit. De verwachting is dat het programma op deze lijst nog verder stijgt.” Skyhigh meldt dat ook op sociale media het experiment een hit is en dat daarnaast verschillende buitenlandse tv-zenders interesse hebben getoond in het format.

In Het Grote Racisme Experiment worden 30 mensen die op voorhand alleen weten dat ze aan een sociaal experiment gaan meedoen bij binnenkomst gescheiden op oogkleur. De blauwogigen worden drie uur lang onwetend vastgehouden in een nare kelder, terwijl de bruinogigen in een andere ruimte tot de overtuiging worden gebracht dat ze beter en slimmer zijn dan de blauwogigen. Nadat de groepen zijn samengevoegd blijkt dat de bruinogigen de macht grijpen ten koste van de blauwogigen. Deze laatste groep wordt zo in de positie geplaatst die allochtonen in de samenleving innemen. Met dit experiment, dat ooit ontwikkeld werd door de Amerikaanse lerares Jane Elliot, probeert trainster Seyda Buurman-Kutsal aan te tonen dat racisme ons allemaal is aangeleerd en dat iedereen zich, vaak onbewust, schuldig maakt aan discriminatie op huidskleur of ras.

De tv-uitzending zelf, op 7 november, werd door 484.000 mensen bekeken. Samen met de views op Uitzending Gemist is het programma nu door meer dan 835.000 mensen gezien.

Bron: Skyhigh TV/Broadcast Magazine

Bericht delen