Article header image

Groei voor Eredivisie Live

De (geld)bomen groeien niet meer tot in de hemel zoals in de tijd van Talpa en Versatel, maar achteraf gezien mogen de Nederlandse betaald voetbalclubs blij zijn met hun eigen kanaal, Eredivisie Live. “Het is een juiste keuze geweest,” constateert Arno de Jong, directeur Media & Marketing bij Eredivisie Live, na drie jaar.

De laatste cijfers spreken boekdelen: er zijn inmiddels meer dan 600.000 aansluitingen en ruim 500.000 vaste abonnees. Een recente actie met De Telegraaf heeft maar liefst 100.000 promoabonnees opgeleverd. “En het zou me tegenvallen als niet zeker de helft van hen blijft ‘hangen’,” aldus De Jong. De totale omzet van Eredivisie Live TV groeide naar 44 miljoen euro (+42%) en het netto resultaat naar 30 miljoen. Bovendien zijn de kijkcijfers steeds beter, ook door betere spreiding in het speelschema. “De eerste vier ronden dit seizoen trokken gemiddeld bijna 900.000 kijkers per weekend, een stijging van 38% ten opzichte van vorig seizoen.”

Toch heerst (nog) geen juichstemming, want doordat de digitalisering in Nederland achterblijft bij de verwachting – momenteel kijkt circa 70 procent van de huishoudens digitaal – zal het meer tijd kosten voor Eredivisie Live de gehoopte 800.000 abonnees binnen heeft. Frank Rutten, directeur Eredivisie Media & Marketing: “We halen meer vis uit de vijver, maar die vijver is wel een stuk kleiner dan gedacht.”

Desondanks klinkt optimisme door voor de nabije toekomst en zal meer worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het Nederlandse aanbod en de registratie. Want de belangrijkste conclusie die men bij het kanaal heeft getrokken, is toch dat de Nederlander best wil betalen voor (live) voetbal.

 

Bron: Broadcast Magazine

Bekijk video hieronder

Bericht delen