dinsdag 16 januari 2018

Graham Norton Show naar de VARA

De populaire Britse talkshow The Graham Norton Show verkast vanaf half oktober van Comedy Central naar de VARA. De afleveringen van de humoristische BBC-show zijn dan, steeds twee dagen na de Britse uitzending, op zondagavond rond 23.00 uur te zien op Nederland 3.

Iedere uitzending ontvangt komiek Graham Norton bekende namen op zijn rode bank om naar anekdotes te vissen. Eerder namen onder andere Tom Cruise, Jennifer Lopez, Matt Damon, Pharrell en Quentin Tarantino al plaats op de bank. De show zit vol humor en muzikale optredens. Vast onderdeel is de ‘rode stoel’ waarin iemand uit het publiek plaats mag nemen om zijn verhaal te vertellen. Vinden Graham en zijn gasten het verhaal niet goed genoeg, dan trekt Norton genadeloos aan hendel en klapt de stoel achterover.

In 2011, 2012 en 2013 werd de The Graham Norton Show bekroond tot beste Britse entertainment en comedy. Tot nu toe zijn er 228 afleveringen uitgezonden van de in 2007 gestarte show. Het programma wordt inmiddels in zestien landen uitgezonden.

Op de verhuizing naar de publieke omroep, reageert Maurice Hols, general manager Comedy & Entertainment Viacom International Media Networks: “Met grote verbazing hoorden wij dat de NPO The Graham Norton Show heeft aangekocht. Het programma is al enkele jaren, succesvol, te zien bij Comedy Central. Wij begrijpen dat we in een competitieve media markt zitten. Maar wij vragen ons wel af wat het publieke belang is van het aankopen van een programma wat al heel lang in Nederland te zien is bij een andere, commerciële omroep.”

“Natuurlijk moet de publieke omroep bezuinigen en daarom zal er meer buitenlands product te zien zijn. Ook dat begrijpen wij, maar richt je dan op programma’s die nog niet te zien zijn in Nederland en een duidelijke publieke functie hebben. Daarnaast verstoren ze de markt door zowel bij de aankoop van The Tonight Show als bij de aankoop van The Graham Norton Show dubbele bedragen te bieden die andere, commerciële omroepen, nooit zullen en kunnen betalen voor deze content.”

Bron: VARA/Broadcast Magazine

Bericht delen