Article header image

Geen ‘grand design’ in discussie Omroep cao

Het fenomeen cao lijkt haar langste tijd te hebben gehad. Waar vroeger de Omroep cao als zo’n beetje de beste van Nederland te boek stond, zorgt een nieuwe realiteit in radio- en televisieland voor een verschuiving als het gaat om arbeidsvoorwaarden.

De bezuinigingen bij de publieke omroepen, nieuwe regelgeving, de concurrentie tussen facilitaire bedrijven, het veranderd kijkgedrag van de consument, de ambities van commerciële zenders en de komst nieuwe aanbieders maken dat nieuwe afspraken moeten worden gemaakt.

Broadcast Magazine nodigde acht betrokkenen uit voor een discussie over het nut van cao’s en het belang van arbeidsmobiliteit in de omroep. Vertegenwoordigers van publieke- en commerciële omroepen, facilitaire bedrijven, uitzendorganisaties en deskundigen op het gebied van HR en cao’s gingen met het elkaar het gesprek aan, onder de bezielende leiding van HR professional – en kenner van de branche – Sjef Koning.

Wat volgde was een pittige discussie over de werkbaarheid van de cao, het draagvlak van de huidige vakorganisatie en de dwingende noodzaak om afscheid te nemen van een aantal heilige huisjes. Wim Kooijman, HR baas bij KLM en doorgewinterd cao-onderhandelaar: “De discussie die jullie voeren, is een exacte kopie van het gesprek dat onlangs in de schoonmaakbranche is gevoerd en dat daar zo uit de hand liep. Dat komt omdat ook hier het ‘grand design’ ontbreekt. Jullie hebben geen ‘masterplan’, geen visie op hoe de branche er over tien jaar uit moet zien. Als je die hebt, kun je zo invullen welke arbeidsvoorwaarden daar bij horen. En hoe je flexibiliteit zou moeten vormgeven.”

Het complete verhaal is terug te vinden in het februarinummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen