Geen alcoholreclame op MTV, TMF en SLAM!FM
Voor 2011 heeft Stiva vastgesteld dat de tv-zenders TMF en MTV en de radiozender SLAM!FM jongerenzenders zijn. Derhalve mogen er geen alcoholreclames op worden uitgezonden. Vorig jaar werd HitRadio ook aangemerkt als jongerenzender, maar de Stiva noemt HitRadio Veronica, de opvolger van HitRadio, dit jaar niet.
Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders wordt als een overtreding van artikel 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) aangemerkt. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25 procent minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender.
In de analyse voor tv zijn de volgende zenders betrokken: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, Net 5, SBS 6, Veronica, Comedy Central, TMF, MTV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Animal Planet, Disney XD en Nickelodeon.
De zenders Disney XD en Nickelodeon delen een kanaal met respectievelijk Veronica en Comedy Central waarbij Disney XD om 18.00 uur ophoudt met haar uitzendingen en Nickelodeon om 20.00 uur. Op deze zenders is het door de Mediawet niet toegestaan om alcoholreclame uit te zenden.
Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt: reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25 procent worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen. Dit is vastgelegd in artikel 21 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.
Bron: Adformatie/RadioFreak/Broadcast Magazine