Gedwongen ontslagen bij reorganisatie RTL Nederland
Woensdag 04 juli 2018

Gedwongen ontslagen bij reorganisatie RTL Nederland

Bij de reorganisatie van RTL Nederland verdwijnen 85 arbeidsplaatsen. Daarbij vallen 44 gedwongen ontslagen. Waarschijnlijk verdwijnen er in de eerste helft van volgend jaar nog meer banen.

Met de reorganisatie wil het mediabedrijf wendbaarder worden en sneller kunnen inspelen op de digitale ontwikkelingen. Onder de 85 arbeidsplaatsen die vervallen zijn ook openstaande vacatures en tijdelijke contracten die niet worden verlengd, zegt Kim Koppenol, woordvoerder van RTL Nederland.

Het bedrijf wil zich nog meer richten op de consument en daarom kondigde het bedrijf in april een verandering van de strategie aan. Daarbij werd aangekondigd dat er arbeidsplaatsen geschrapt zouden worden, maar niet hoeveel. In de nieuwe organisatiestructuur van het mediabedrijf zijn managementlagen geschrapt en afdelingen bij elkaar gevoegd om expertise te bundelen.

Al het personeel dat gedwongen moet vertrekken is gisteren en vandaag geïnformeerd. Vanmiddag is er een personeelsbijeenkomst waarbij de plannen verder worden toegelicht. Bij het bedrijf werken ruim 800 mensen. “RTL is een hecht team, dus afscheid nemen doet pijn, ook al is het nodig”, zegt Sven Sauvé, ceo van RTL Nederland.

De ondernemingsraad heeft ingestemd met de plannen en er is met de vakbonden een sociaal plan opgesteld. De nieuwe organisatiestructuur gaat per 1 augustus in. Er verdwijnen geen journalistieke banen bij het bedrijf. Daarmee is in ieder geval de eerste ronde van de reorganisatie afgerond. Toch is de kans groot dat er volgend jaar nog meer arbeidsplaatsen verdwijnen. “Naast deze herstructurering voorziet het bedrijf verdere personele besparingen in de eerste helft van 2019”, meldt het bedrijf.

Met het schrappen van de banen wil Sauvé zijn nieuwe ‘Fan Centric’ strategie zo snel mogelijk uitrollen. “Die is erop gericht om samenwerking verder te stimuleren, nieuwe kennis en kunde de ruimte te geven en om merken te bouwen die inspelen op echte behoeftes van onze kijkers, volgers en bezoekers”, zegt Sauvé.

RTL wil graag groeien op tv maar ook zeker digitaal en daar is volgens Sauvé een flexibele organisatie voor nodig die kan inspringen op nieuwe kansen. Het plan is om de komende jaren tientallen miljoenen in te investeren in content, data-analyse en marketing. “Daarbij wordt ook weer nieuw personeel aangetrokken”, zegt Koppenol.

De reorganisatieronde komt tijdens een onrustige tijd in medialand. RTL is in een stevige concurrentiestrijd verwikkeld met John de Mol, eigenaar van SBS en Talpa. Deze week raakte RTL Gordon na 16 jaar kwijt aan De Mol. Ook Johnny de Mol en het Voetbal Inside-trio Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee verlieten RTL na een aanbod van De Mol. Niet iedereen gaat weg trouwens, Chantal Janzen bijvoorbeeld verlengde haar contract.

De nieuwe organisatie van RTL heeft vijf onderdelen. Business to consumer richt zich op groei en video on demand via RTL XL en Videoland. Programmering en marketing houdt zich bezig met het programmeren van content voor alle platforms en content en productie zorgt voor ontwikkeling en inkoop. Verder is er een afdeling technologie en een onderdeel business to business.

Er wordt ook wat geschoven in de directie. Matthias Scholten, de huidige chief content officer (cco), treedt terug uit de directie en gaat creatieve concepten ontwikkelen voor RTL. Lucien Brouwer neemt de rol van Scholten tot het einde van het jaar waar.

Bron: RTL/BM

Bericht delen