Article header image

Gaat de couch potato over the top?

“Televisiekijken wordt nooit meer hetzelfde!” Hoe vaak hebben we dat al moeten horen: vanaf de introductie van de kleurentelevisie tot en met de start van commerciële omroep en de intrede van HDTV.

Maar goed beschouwd is in ons kijkgedrag niet zo veel veranderd. Het gros van de kijkers blijft als vanouds rondjes zappen langs de kanalen, nog altijd op zoek naar iets leuks, spannends of informatiefs. Als het aan een reeks mediagoeroes aan de Amerikaanse westkust ligt, zijn de dagen van de couch potato evenwel geteld… Aldus Bill Wijdeveld, algemeen directeur van ASTRA Benelux, onderdeel van het Luxemburgse satellietbedrijf SES.

Wijdeveld maakte deel uit van een Nederlands gezelschap, dat een rondgang maakte langs nieuwe mediabedrijven in Silicon Valley en Los Angeles. Zijn reportage bevestigt een trend die ook al in Europa is ingezet, aangejaagd door een nieuwe generatie mediaconsumenten voor wie het tweede scherm het eerste scherm is geworden en die de mogelijkheid willen hebben om videocontent altijd en overal te ‘consumeren’, actief en interactief. En bij voorkeur toegesneden op persoonlijke wensen en voorkeuren.

Wijdeveld trof ook Erik Huggers en mocht de Nederlandse topman van Intel Media in zijn missie slagen, dan is sprake van een revolutionaire ontwikkeling in televisieland, waarbij de traditionele verhoudingen tussen content- en distributiepartijen én consumenten volledig op hun kop worden gezet. Maar uiteindelijk beslist de kijker wie deze slag om de huiskamer zal winnen. Gaan de couch potato’s inderdaad massaal over the top of houden ze vast aan hun bestaande providers?

In de mei-editie van Broadcast Magazine is het volledige verslag van Bill Wijdeveld te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen