Fusie RTL Nederland en Talpa Network gaat niet door
De fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network gaat definitief niet door. Anderhalf jaar na de eerste aankondiging van een fusie hebben de mediabedrijven geen goedkeuring gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
RTL Nederland en Talpa Network kondigden in de zomer van 2021 aan te willen fuseren. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) liet weten dat er eerst diepgravend onderzoek nodig was. Aanvankelijk zou dat onderzoek voor de zomer worden afgerond, maar dat werd herhaaldelijk vertraagd.
Die vertraging was onder meer het gevolg van bezwaren die marktpartijen, zoals uitgever DPG Media en de Bond van Adverteerders bij de ACM maakten. DPG protesteerde tegen de positie die de combinatie zou krijgen op de radiomarkt, de adverteerders vreesden duurdere reclamespotjes.
RTL Nederland en Talpa deden daarop voorstellen om deze bezwaren weg te nemen, de zogeheten remedies. Zo wilden de bedrijven de advertentieverkoop van de zenders van Talpa overdragen aan Mediahuis. Nu blijkt dat de ACM geen genoegen heeft genomen met die voorstellen. Over enkele weken komt de ACM met een schriftelijke versie van het besluit om geen vergunning te verlenen.
“De fusie was in mijn ogen het allerbeste antwoord geweest op de uitdagingen waar de markt ons voor stelt. Dat zelfs het remedievoorstel met Mediahuis onvoldoende is om de zorgen van de ACM weg te nemen is teleurstellend”, zegt Pim Schmitz, CEO Talpa Network. “We zijn de fusie vanuit kracht gestart en zullen nu de toekomst met onze creativiteit verder vorm gaan geven om de grote uitdagingen het hoofd te bieden. We kijken hier met vertrouwen naar uit.”
Volgens John de Mol was de fusie noodzakelijk om de concurrentie aan te kunnen met Amerikaanse en Chinese techreuzen. Volgens hem staan RTL Nederland en Talpa Network samen sterker in een markt die steeds internationaler wordt. Streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime Video domineren volgens de producent. RTL en Talpa wilden fors gaan investeren in streamingdienst Videoland om die concurrentie tegenwicht te bieden. Het was de bedoeling dat RTL Nederland 70 procent van de aandelen zou krijgen, en Talpa Network 30 procent.
Bron: RTL Nieuws/BM