dinsdag 16 januari 2018

Epidemic Sound ambitieus in Benelux

Opvallend aanwezig, hoewel enigszins weggestopt in de gang van de AVM Broadcasting Exhibition, was ook Epidemic Sound (Music without Limitations), dat de wereld van de productiemuziek flink op zijn kop zet.

De jonge topman Oscar Höglund, ooit een van de oprichters van televisieproductiegigant Zodiak, was uit Stockholm overgevlogen voor een lezing tijdens Buma Music in Motion, maar vertoonde zich ook even op de AVM en bekeek de nieuwe vestiging van Epidemic Sound in Villa Heideheuvel op het Media Park.

Want de ambities zijn groot, wist ook Martin van der Schagt, sinds kort sales manager Benelux bij Epidemic Sound. “Na 35 jaar te hebben gewerkt voor onder andere Zomba, BMG en EMI weet ik alles van de administratieve rompslomp rond muziekgebruik. Wij maken het nu echt makkelijk en toegankelijk: met Epidemic Sound kun je muziek gebruiken voor tv, radio, commercials, internet, YouTube et cetera, zonder dat op te geven aan Buma, een andere copyrightorganisatie of zelfs aan ons. Je betaalt per download (1 euro per seconde) of sluit met mij een deal voor een bepaalde afname, een soort abonnement. We hebben bijvoorbeeld een overeenkomst met Liberty Global, eigenaar van UPC en Ziggo. Zij maken ongeveer drieduizend promo’s per jaar en laat het ik erop houden dat ze aanzienlijk minder betalen, tot 70 procent, dan die euro per seconde…”

Met klanten als RTL, Discovery, ProSiebenSat1 en McDonald’s beschikt Epidemic – dat circa 25.000 tracks in 180 genres heeft – al over een mooi portfolio. Van der Schagt: “In Scandinavië hebben we het grootste deel van de markt in handen en die ambitie hebben we ook in Nederland en België. En er zullen meer Europese kantoren volgen. Ook uniek is trouwens de library met geluidseffecten, van klappend publiek tot lopen over grint. Die zit in het pakket en hoef je niet apart te kopen.”

Bron: Broadcast Magazine

In onderstaande video een kort gesprek met Epidemic Sound-topman Oscar Höglund, tijdens de AVM

 

 

Bericht delen