Eerste halfjaar Ster kent flinke stijging
Donderdag 15 juli 2021

Eerste halfjaar Ster kent flinke stijging

In het eerste halfjaar van 2021 is de tv-omzet van Ster flink gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. De omzet is 43% hoger dan in de eerste helft van 2020 toen Ster moest inleveren vanwege de afnemende reclame-uitgaven door de coronacrisis. De omzet is daarnaast 7% hoger dan de tv-omzet in de eerste helft van 2019.

Ook de aanwezigheid van adverteerders laat een positieve tendens zien in vergelijking met 2020. Het adverteerdersvertrouwen lijkt te zijn teruggekeerd, nu veel merken – waaronder de zwaar getroffen reisbranche – weer volop te zien en te horen zijn.

Bijna 100 miljoen omzet in eerste halfjaar
Televisie, radio en online zijn in de eerste helft van 2021 samen goed voor 97,2 miljoen euro omzet. Dit is 36% hoger dan in 2020 en ook hoger dan de halfjaarcijfers van 2019, toen de teller in juli op 96,75 miljoen euro stond.

De halfjaarcijfers van 2021 zijn net als in 2019 gedeeltelijk te danken aan de sportprogrammering van de publieke omroep. In 2019 werd het WK vrouwenvoetbal gespeeld en afgelopen weken stemde Nederland af op het EK voetbal en de Tour de France. Ook de komende periode is er met de Olympische en Paralympische Spelen nog veel sport te zien en te beluisteren bij de NPO.

Frank Volmer, algemeen directeur van Ster: “Het is mooi om te zien dat de grote (sport)evenementen die vorig jaar zijn afgelast, dit jaar wel doorgang hebben kunnen vinden – al dan niet in aangepaste vorm. We hebben een Eurovisie Songfestival gezien in Rotterdam, Oranje weer kunnen zien spelen in de ArenA en kijken uit naar de Olympische Spelen in Tokio. Deze events brengen kansen voor merken om via Ster het grote publiek te bereiken.”

Online in 2021
De online kanalen van de publieke omroep zijn sinds de start van 2021 beschikbaar voor partijen van algemeen nut. Ondanks deze online beperkingen heeft Ster de ruimte die beschikbaar is, goed verkocht. Er is veel interesse in het online aanbod bij maatschappelijke organisaties. De beperkingen hebben vanzelfsprekend wel effect op de online omzet, die met 77% is gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020.

In 2020 was er nog sprake van een stijging van de online omzet, toen de banners en online video’s op alle online kanalen van de NPO goed waren voor zo’n 3 miljoen euro, een stijging van 37% in vergelijking met 2019. In januari 2020 is Ster volledig overgestapt op cookieloos adverteren, wat zowel nationaal als internationaal op enorm veel interesse kon rekenen en samen met onder meer het toegankelijke beleid van Ster onlangs is beloond met een AMMA-nominatie voor ‘media-exploitant van het jaar’. De vernieuwde Ster Klantportal kon tevens rekenen op een AMMA-nominatie, in de categorie ‘beste media-innovatie’.

Loeki de Leeuw
De eerste helft van 2021 stond voor Ster ook in het teken van de terugkeer van Loeki de Leeuw. In maart werd bekend dat de populaire reclameleeuw na ongeveer 17 jaar afwezigheid zijn rentree zou maken in de reclameblokken op televisie. Loeki was voor het eerst weer te bewonderen rondom het Eurovisie Songfestival en is deze zomer op televisie te zien bij alle grote sportevenementen. Ook in het najaar blijft de leeuw op de buis verschijnen.

Tweede halfjaar
De verwachting voor de tweede helft van 2020 is dat de vraag naar reclameruimte op televisie hoog blijft. Ster zal met de Olympische en Paralympische Spelen in de zomermaanden en topprogrammering met bekende titels in het najaar een hoog marktaandeel realiseren. Daarnaast zal de Top 2000 van marktleider NPO Radio 2 zoals elk jaar miljoenen luisteraars aan de radio gekluisterd houden.

De verwachting is dat de NPO hiermee kan rekenen op rond de 30% aandeel van de kijk- en luistertijd in de doelgroep 25-67. Klanten die in 2021 minimaal 25% van hun tv- en radiocampagnes bij Ster inzetten, ontvangen 8% korting.

Bron: Ster/BM

Bericht delen