Discovery bouwt aan ‘wielerimperium’
Discovery Inc, wereldleider in real-life entertainment, neemt een meerderheidsbelang van 71% in Play Sports Group, het digitale sportmediabedrijf achter toonaangevende cycling merken Global Cycling Network, Global Mountain Bike Network en Global Triathlon Network.
De overeenkomst onderstreept de ambitie van Discovery om het nummer 1 wereldwijde media-ecosysteem voor cycling te bouwen. Hierbij maakt Discovery gebruik van zijn positie als wereldleider in live sport en als vooraanstaande rechtenhouder voor cycling evenementen in Europa – via zijn belangrijkste sportmerk Eurosport.
Discovery nam oorspronkelijk in februari 2017 een belang van 20% in Play Sports Group. Deze extra investering vergroot het aandeel van Discovery in Play Sports Group, dat een dochteronderneming van Discovery wordt. Play Sports Group is opgericht in 2012 en bezit en exploiteert acht cycling videokanalen met meer dan 45 miljoen videoweergaven per maand, met 5,7 miljoen sociale volgers en 3,1 miljoen abonnees.
De investering van Discovery in de Play Sports Group versterkt de strategie van het bedrijf om de passies van mensen te stimuleren door merken en producten te ontwikkelen die wereldwijde gemeenschappen van fans en enthousiastelingen bedienen. De nieuwe propositie schept kansen om een belangrijk direct-to-consumer aanbod voor wielerfans over de hele wereld te ontwikkelen. Discovery heeft onlangs een strategische alliantie aangekondigd met de PGA TOUR om een nieuw internationaal multi-platform home voor golf te creëren. Sindsdien heeft het bedrijf GOLFTV gelanceerd.
Eurosport, onderdeel van de Discovery Sports-familie, is de tv-rechtenhouder voor de belangrijkste cycling evenementen en heeft een portfolio met alle drie de grote rondes, meer dan 35 UCI World Tour-races en de UCI wereldkampioenschappen. Dit jaar kunnen wielerfans genieten van meer dan 200 dagen en 2500 uur live wielrennen op Eurosport en de all-access, live en on demand streaming-service, de Eurosport Player.
Bron: Discovery/BM