Article header image

Dekker: eigen portal voor publieke omroep

Om het bereik onder jongeren op peil te houden, zijn volgens staatssecretaris Sander Dekker snelle aanpassingen nodig, met daarin een hoofdrol voor het digitale domein. Dat betekent echter niet dat de programma’s van de publieke omroep zomaar op YouTube geplaatst moeten worden.

Dat maakte de bewindsman duidelijk tijdens de Broadcast Media Society, waar hij in het Hilversums Raadhuis voor circa 100 aanwezigen werd geïnterviewd door Marcia Luyten (VPRO’s Buitenhof). Dekker: “Dan maak je gebruik van een Amerikaans mediabedrijf, dat dus ook de advertentie-inkomsten zal binnenkrijgen. In zekere zin help je daarmee een concurrent in het zadel. En Netflix, Facebook en YouTube trekken al een hoop advertentiegeld weg. Ik zou daarom niet inzetten op YouTube-kanalen,” aldus de staatssecretaris, die zich wel kon voorstellen dat NPO 3 alleen een toekomst op internet krijgt.

“De omroepen zouden moeten proberen samen te werken om kijkers te trekken op internet. De NOS doet dat in de nieuwsvoorziening al heel goed, met zelfontwikkelde apps en sites. Maar als elke omroep dat op eigen houtje gaat doen, zullen ze niet genoeg massa bereiken. Ik zie daarom het liefst dat de omroepen in samenwerking een eigen portal opzetten, waarin ze hun content online aanbieden. We moeten weg uit het model waarin we altijd wachten op de laatste die ‘ja’ zegt. NPO 3 is een middel om jongeren te bereiken, geen doel op zich. De publieke omroep zal moeten innoveren om die doelgroep te blijven bereiken.”

In Broadcast Magazine 357, die 30 september verschijnt, staat een uitgebreid verslag in woord en beeld van Dekkers bezoek aan Hilversum. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie. In bijgaande video-impressie ook enkele reacties op zijn optreden.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen