Article header image

'De smart tv is doodeng'

Media-experts menen in het AD dat het huidige kijkcijferonderzoek van Stichting KijkOnderzoek achterhaald is. Via een steekproef met 1250 kastjes meet de stichting het kijkgedrag van de Nederlandse televisieconsument.

De experts menen dat het meten van het kijkgedrag tegenwoordig veel beter kan via de informatie die kabelaars via hun eigen kastjes verzamelen.

Televisiemaker en journalist Erik Noomen vindt dat het huidige kijkcijferonderzoek inderdaad ‘wazig’ is. “Maar het is veel enger als kabelaars al die persoonlijke informatie over kijkgedrag gaan gebruiken. In smart tv’s zitten tegenwoordig camera’s met bewegingssensoren en gezichtsherkennen, die leggen alles vast.”

Noomen meent dat kabelaars zo toegang krijgen tot gevoelige informatie. Deze kan op straat komen te liggen of interessant handelwaar worden voor bijvoorbeeld verzekeraars.

RTL bouwt aan een eigen technisch platform voor het meten van kijkgedrag. Zo werken ze bijvoorbeeld aan een algoritme voor gezichtsherkenning en kan zo in de toekomst meten hoe de gezichten in de huiskamer er bij staan als Humberto Tan in beeld komt. Volgens Bert Habets van RTL is de SKO-meting ‘superrelevant’, maar zal die relevantie afnemen.

RTL is daarom in gesprek met een aantal kabelaars voor het verstrekken van die informatie. De kabelaars zelf zwakken overigens het privacy-dilemma af door het te vergelijken met het toestaan van cookies bij internetwebsites.

Volgens Noomen zijn de gevolgen ernstiger. “Het lijkt ver weg, maar hier gebeurt nu precies wat George Orwell in zijn boek 1984 schreef. Daarin beschrijft hij dat mensen altijd in een bepaald veld in hun woonkamer moesten zitten zodat we konden kijken wat iedereen deed. Smart tv’s kunnen dit soort dingen ook. Daar is interesse voor, maar het is doodeng.”

Bron: Het Mediaforum (NPO Radio 1)/Broadcast Magazine

Bericht delen