dinsdag 16 januari 2018

De impact van Twitter op tv

Van de 8,1 Nederlanders in de leeftijdscategorie 13-49 zijn er 2,9 miljoen actief op Twitter. En televisieprogramma’s zijn hun favoriete onderwerp. Mark van de Crommert (CEO Remotely.tv) presenteerde op het Mediapark Jaarcongres de zogeheten Social TV Hit Parade 2012-2013.

Dat Twitter het bereik van televisie vergroot, zowel qua impact als aantal kijkers, blijkt uit het voorbeeld van de Amerikaanse ABC-serie Scandal. Die scoorde in het eerste seizoen met 7 miljoen kijkers niet bijster sterk en dat aantal nam in de vervolgserie snel af. Scandal dreigde te sneuvelen, maar de redactie en de acteurs slaagden er via Twitter in de reeks nieuw leven in blazen.

Dat deden ze met behulp van #hashtags. Bij de aflevering waarin ene Fitz werd doodgeschoten, introduceerde de redactie #whoshotfitz. Of toen het karakter Huck werd opgepakt: #whatthehuck. Er ontstond een heuse community, fans riepen zelf de hashtag #freehuck in het leven, en met resultaat: van 7 naar 9,1 miljoen kijkers in de finale van het tweede seizoen.

Ook Nederlanders twitteren graag mee over programma’s en tv-series. Van de Crommert presenteerde de Social TV Hit Parade 2012-2013. In de categorie ‘meeste tweets voor een serie’ eindigde GTST als winnaar, terwijl de finale van het Eurovisie Songfestival op 18 mei de absolute nummer 1 werd als programma met de meeste tweets: 151.991. De grote winnaar en daarmee meest sociale televisiezender werd RTL 4, met in totaal 5,3 miljoen tweets.

Bron: Broadcast Magazine

[iframe src=”http://player.vimeo.com/video/69164071″ width=”400″ height=”300″ frameborder=”0″ webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen]

Bericht delen