dinsdag 16 januari 2018

De druk op Remko van Westerloo

Remko van Westerloo (46) is programmadirecteur van SBS. In de novembereditie van Broadcast Magazine voert hij in de serie Captains of Media met Ton F. van Dijk een openhartig en eerlijk gesprek over de complexiteit van zijn functie.

En de onverstoorbaarheid die nodig is om het op die plek vol te kunnen houden: “Het komt goed, dat zul je zien.”

Van Westerloo blikt onder andere ook terug op zijn tijd bij Talpa. “Het was een succes geworden als we het geduld hadden gehad om het uit te zingen. Maar Talpa was ook bedoeld om iets te forceren. De markt onder druk te zetten; of een andere zender er uit drukken; of samenwerking met een andere zender te zoeken. (…) Wat ik heb onderschat, is dat je niet met een aantal grote namen zomaar de markt verovert. We hadden geen traditie. Geen doorlopende programma’s. En het sentiment draaide tegen Talpa. Dat was meesterlijk gespeeld door de concurrentie. Niet in de laatste plaats door Fons (zijn vader, red.), die meteen riep: de kijker is niet te koop. Ik dacht: Godverdomme, wat doe je nou?”

Bij SBS trof Remko van Westerloo “een zendergroep die behoorlijk uitgemolken was. Die opnieuw opgebouwd moest worden. De laatste aandeelhouders van SBS hebben de zenders leeggeroofd. En daar betalen we nu nog steeds de prijs voor. (…) Maar SBS zal iedere euro waard blijken te zijn. Maar dat is op termijn.”

Van Westerloo ontkent niet dat hij onder enorme (aandeelhouders)druk staat. “Ik ben een voetbaltrainer. Maar zolang het me gegeven is en ik het vertrouwen krijg. Bovendien: ik ben van nature niet iemand die zich heel erg gek laat maken . Ik doe m’n best en meer kan ik niet. Het is zeer terecht dat er vragen worden gesteld. Ik heb ook gezegd: we gaan misschien vier keer onderuit voor we slagen. Kijk naar DWDD en vooral de programma’s die er aan vooraf gingen, TV3 en VARA Live. Dat heeft ook een lange aanloop gehad. En er zijn veel meer voorbeelden, iedereen vergeet dat vaak.”

Het complete interview met Remko van Westerloo is te lezen in de novembereditie van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen