dinsdag 16 januari 2018

Daling netto mediabestedingen bij tv en radio

Ondanks het economisch herstel zijn de netto mediabestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht gedaald met 0,9 procent tot € 1,78 miljard. Internet, out of home en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen.

Alle overige mediumtypen hadden te maken met dalende mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2015. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De stijging van de netto mediabestedingen aan internet verbloemden de ontwikkeling van de totale markt enigszins. De groei van internet was met 7 procent weliswaar de helft lager dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar zonder internet zouden de totale netto mediabestedingen zijn gedaald met meer dan 5 procent.

Daar waren televisie en radio mede debet aan. Beide kenden een heel positief eerste halfjaar van 2014 met een forse groei van respectievelijk 6,7 procent en 8,5 procent. In de eerste helft van 2015 zag dat beeld er opeens heel anders uit: televisie leverde 4,2 procent in, radio zelfs 4,9 procent.

Bron: Nielsen/Broadcast Magazine

Bericht delen