D66 wil NOS-programma's online zonder reclame
D66 vindt dat NOS-uitzendingen als het Journaal en Nieuwsuur online reclamevrij beschikbaar moeten zijn. Kamerlid Jan Paternotte zegt tegen Nu.nl: “Het is niet uit te leggen dat er commerciële boodschappen voorafgaan aan nieuws dat al via publieke middelen is gefinancierd.”
Ook vindt hij het ‘irritant’ dat pre-rolls bij video’s van de publieke omroep vaak een stuk langer duren dan is toegestaan, terwijl de kijker daar ook al belasting voor heeft betaald. Volgens de regels van het Commissariaat voor de Media mag een commercial online niet langer dan vijftien seconden duren. Voorafgaand aan bijvoorbeeld het NOS Journaal is dat vaak dertig seconden.
Paul Visser, jurist bij Ster, stelt dat de regels van het Commissariaat niet worden verbroken. De vijftien seconden reclame waar D66 naar verwijst, is volgens het reglement een juiste invulling. “Nergens staat dat dertig seconden reclame verboden is. Het Commissariaat heeft er ook nog nooit tegen opgetreden”, aldus Visser.
Bron: Nu.nl/BM