Article header image

Commissariaat noemt kritiek TROS onterecht

Het Commissariaat voor de Media verwerpt de kritiek van de TROS over de regels rond kinderprogramma’s en merchandising. Die zijn volkomen helder, zegt een woordvoerder donderdag.

De TROS kreeg de afgelopen jaren enkele malen een boete van het Commissariaat omdat derden geld verdienden met de verkoop van merchandiseproducten van kinderprogramma’s die de omroep uitzond. Directeur Peter Kuipers zei donderdag in de Volkskrant dat onduidelijk is wat wel en niet is toegestaan. Daarom schrapt hij een groot deel van de eigen kinderprogramma’s.

“Het dienstbaarheidsverbod is voor iedereen duidelijk,” zegt de woordvoerder van het Commissariaat echter in een reactie. “De regels zijn gewoon helder. Dat weet de TROS ook. Andere omroepen zijn wel in staat om kinderprogramma’s te maken zonder regels te overtreden.” Volgens de zegsman heeft het Commissariaat meerdere malen helderheid aan de TROS verschaft over wat wel en wat niet mag. Kuipers zou daarvoor zelfs op bezoek zijn geweest.

Bron: Haarlems Dagblad

Bericht delen