Commerciële partijen vinden herijking rol NPO op reclamemarkt stap in goede richting
RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep en Mediahuis geven gezamenlijk een eerste reactie op de plannen van de coalitie voor de NPO. De vier mediabedrijven zien de inperking van reclame op tv (tot 20.00 uur) en het afschaffen van reclame in het digitale domein als een juiste stap.
Marktpartijen pleiten al geruime tijd voor het terugdringen van de reclame-inkomsten bij de NPO en het stimuleren van een gelijk speelveld. De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap, is al jaren een doorn in het oog van de lokale commerciële mediapartijen vanwege de marktverstorende werking.
De bekend gemaakte plannen zullen de positie van alle Nederlandse mediapartijen ten opzichte van buitenlandse mediaspelers moeten versterken. Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt. Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen.
Wat de details en de financiële impact van de plannen zijn, zal moeten blijken. Uiteindelijk is het van belang om ook verder door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.
Bron: RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep, Mediahuis