Article header image

Chef-sport RTV Rijnmond op non-actief

De hoofdredactie van RTV Rijnmond heeft afgelopen maandag Ardie den Hoed op non-actief gesteld. De chef-sport van de regionale Zuid-Hollandse omroep wordt gezien als het brein achter diverse, vermeend incorrecte, berichtgeving over Feyenoord.

Afgelopen zaterdag diende de zoveelste rel tussen Rijnmond en de Rotterdamse club, toen er op Radio Rijnmond door een sportjournalist van de omroep werd gemeld dat de positie van algemeen directeur Eric Gudde ter discussie zou staan. Martin van Geel zou hem opvolgen.

Gudde zou moeten vertrekken volgens een rapport van voormalig commissaris Boudewijn Poelmann uit 2008. Hieruit zou blijken dat Gudde een transfer van Jonathan de Guzman naar Manchester City zou hebben laten mislukken. Feyenoord zou hierdoor 14,1 miljoen zijn misgelopen. De leiding van Feyenoord en de investeerdersgroep Vrienden van Feyenoord reageerden woedend op dit bericht. Tegen Voetbal International zeggen zij dat RTV Rijnmond ‘geen journalistiek’ bedrijft en een hetze voert tegen de dertienvoudig kampioen van Nederland.

Een dag na de berichtgeving op de radio, overgenomen door onder meer VI en het AD, kwam RTV Rijnmond met de verklaring dat de hoofdredactie afstand heeft genomen van deze ‘interpretatie’ door andere media. “Een deel van de sportredactie had deze aanwijzingen nooit zo stellig mogen brengen,” luidde het statement.

Afgelopen seizoen kwam Rijnmond in conflict met Feyenoord over de uitzendrechten van de live-wedstrijden van de club, waarna een gevecht onstond tussen beide partijen. De regiozender kwam met enkele prikkelende onthullingen, onder meer over vermeende bonussen van de Feyenoord-top. Die werden stellig ontkend.

Bron: AD

Bericht delen