dinsdag 16 januari 2018

Bruto mediabesteding daalde in 2012 3,9 procent

De bruto mediabestedingen daalden in 2012 met 3,9 procent tot € 6,06 miljard. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte stijging van de bruto mediabestedingen (+ 0,4 procent), ondanks dat er toen ook nog sprake was van economische tegenwind. Dit blijkt uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Televisie is normaal gesproken het laatste advertentiemedium waarop grotere adverteerders bezuinigen, maar 2012 lijkt hier het keerpunt te zijn. De bruto mediabestedingen daalden voor televisie met 8,3 procent tot € 3,13 miljard. In onderstaande tabel een overzicht van de bruto mediabesting in 2011 en 2012 voor de verschillende media. Door het grote aandeel van televisie in de totale bruto mediabestedingen kan de daling in 2012 grotendeels aan televisie toegeschreven worden. Zonder de daling bij televisie zouden de totale bestedingen op een ‘0‐groei ‘ uitkomen.

Dagbladen, het tweede mediumtype gemeten in bruto mediabestedingen, noteerde een stijging van 4,2 procent tot € 918 miljoen. Van de grotere mediumtypen lieten ook radio (+1,6 procent) en folders (+3,2 procent) groei zien. De grootste stijging van de bruto mediabestedingen realiseerde out of home met 6,1 procent tot € 366 miljoen. De bruto mediabestedingen aan zowel publieks‐ als vaktijdschriften daalden in 2012. Consumentenbladen zagen de bruto mediabestedingen afnemen met 9,1 procent, bij vakbladen bedroeg de daling 4 procent. De grootste daling vond plaats bij bioscoop, het kleinste mediumtype: -33 procent. Het was de eerste daling in vier jaar tijd, maar ook de laatste daling, in 2008, was fors met -30 procent.

Bron: Nielsen

 

Bericht delen