Britse zender ITV koopt Talpa

De Britse commerciële televisiezender ITV koopt Talpa Media van John de Mol. Dat is donderdag bekendgemaakt. ITV betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro voor Talpa. Dat bedrag kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro.

Buiten de transactie met ITV blijven het platenlabel 8ball Music, de zenders van de Radio 538 Groep en het belang dat De Mol heeft in SBS Nederland.

ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk en het brengt alle genres, van groot entertainment tot sport, nieuws en eigen dramaseries. ITV exploiteert een groep zenders en heeft eigen productiebedrijven, ook in een groot aantal andere landen.

ITV ziet de acquisitie als een nieuwe strategische mijlpaal op weg naar het formeren van een groot contentbedrijf dat zelf entertainment formats creëert en beheert om die, samen met dramaseries, internationaal te kunnen distribueren. Zodoende wil ITV haar positie als vooraanstaand Europees producent aanmerkelijk versterken.

Talpa, opgericht door John de Mol, is een ontwikkel-, productie- en distributiebedrijf, dat zich concentreert op de creatie van nieuwe formats voor een groot publiek. Het bedrijf beschikt over een aanzienlijk potentieel voor verdere internationale groei. Gedurende de afgelopen zes jaar heeft Talpa 75 shows ontwikkeld die in 180 landen over de gehele wereld worden uitgezonden. Alleen al in 2014 werden wereldwijd 16 nieuwe Talpa-formats uitgezonden. De focus van Talpa op aansprekende formats past goed bij de genres waarop ITV Studios zich concentreert en draagt bij aan ITV’s groeiende conglomeraat van internationale productiebedrijven.

De zangcompetitie The Voice is een wereldwijde hit geworden sinds de Nederlandse première in 2010. De show wordt inmiddels in 180 landen uitgezonden; het begin van de achtste serie in de VS, bij zender NBC, trok bijna 14 miljoen kijkers en scoorde daarmee hoger dan de finale van de serie ervoor. De juniorversie – The Voice Kids – is inmiddels aan 28 landen verkocht.

Andere wereldwijde Talpa-hits zijn I Love My Country (26 landen), Dating in the Dark (24 landen), spelshows als Divided en Battle of the Sexes en Utopia. Dit sociale televisie experiment werd vorig jaar geïntroduceerd en is inmiddels aan zeven landen verkocht waaronder Roemenië, Turkije en Duitsland, waar het kort geleden bij SAT.1 van start ging als best bekeken nieuwe format sinds 2009.

Onder leiding van John de Mol en CEO Pim Schmitz laat Talpa een sterk track record zien, zowel op operationeel als financieel gebied. In het boekjaar 2014, dat op 31 december eindigde, behaalde het bedrijf een omzet van € 233 miljoen uit producties, format fees en nieuwe inkomstenbronnen, resulterend in een EBITA van € 61 miljoen.

Als onderdeel van de transactie blijft John de Mol, samen met het management en de creatieve staf, een sleutelrol spelen in de creatie en ontwikkeling van formats. Zodoende blijft Talpa’s creatieve pijplijn in stand. Daarnaast kan nauwe samenwerking met Managing Director Kevin Lygo en zijn team bij ITV Studios voor nieuwe creatieve impulsen zorgen. Talpa zal haar klantrelaties verder uitbouwen, terwijl er niets verandert aan de bestaande verhoudingen met klanten.

Voor een eerste betaling van € 500 miljoen in kontanten draagt Talpa 100% van het uitstaande aandelenkapitaal aan ITV over. Verdere betalingen zijn gekoppeld aan de toekomstige prestaties van Talpa. De maximale prijs voor Talpa, inclusief de eerste betaling van € 500 miljoen, komt dan uit op € 1,1 miljard. Voor dit bedrag moet Talpa een ambitieuze winstgroei laten zien over een periode van acht jaar. Daarnaast is het genoemde bedrag gekoppeld aan John de Mol’s blijvende betrokkenheid bij het bedrijf gedurende deze periode.

De transactie zal onmiddellijk bijdragen aan de omzet en zal naar verwachting de internationale groei van ITV Studios verder versnellen. De transactie wordt gefinancierd uit de bestaande reserves en nieuwe schuldfaciliteiten. De definitieve overeenkomst is onderhevig aan goedkeuring door toezichthoudende autoriteiten en wordt in het tweede kwartaal van 2015 verwacht.

Adam Crozier, Chief Executive van ITV, zegt: “Aantrekkelijke content is de kern van ITV’s groeistrategie. De acquisitie van Talpa draagt bij aan het succes van onze internationale content business en is volledig in lijn met onze wens te kunnen beschikken over eigen formats die de wereld over reizen en die ook zelf te ontwikkelen. John de Mol en zijn team hebben een ongelooflijke staat van dienst om gedurende vele jaren precies dat te doen en daarom ben ik zo enorm blij hen te kunnen verwelkomen in de ITV-familie. Dit is een geweldige kans voor ITV om de groei bij het bouwen van een grote internationale content business verder te versnellen.”

John de Mol reageert: “Van alle mogelijke partners voor Talpa, past ITV zonder enige twijfel het best bij ons. Als het gaat om aandacht voor het belang van content, is de strategie van beide succesvolle bedrijven precies gelijk. Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content.”

Bron: Talpa/Broadcast Magazine

 

 

Bericht delen