dinsdag 16 januari 2018

BMS: televisie gaat door nieuwe fase

Televisie gaat door een nieuwe fase. Die conclusie vormde de aftrap van de bijeenkomst van de Broadcast Media Society (BMS), gisteren in Amsterdam. Samen met Spot organiseerde de Broadcast een expertsessie over de MIPCOM met Erland Galjaard, Georgette Schlick, Sebastiaan van Dam en Pete Flamman.

Presentator Ruud Hendriks vroeg Galjaard naar de toekomst van het medium televisie, nu blijkt dat de zenders steeds meer spots moeten uitzenden om hun inkomsten enigszins op peil te houden. Galjaard gaf toe dat de omzet van RTL Nederland vorig jaar met vijf procent is gedaald, ondanks het toegenomen aantal uitgezonden spots. “Natuurlijk baart ons dat zorgen, maar ik ben niet pessimistisch. Het betekent dat wij nog beter moeten kijken welke content we op welk kanaal inzetten. We hebben dat uitgeprobeerd met Zwarte Tulp en zo zullen we de komende tijd online nog meer gaan uitproberen.”

Georgette Schlick (CEO Blue Circle) werd aan de tand gevoeld over de combinatie van televisie en digitale media in één productiehuis. Schlick: “Je moet online en traditionele televisie niet proberen te combineren. Het zijn twee totaal andere werelden; we spreken elkaars taal niet. Om goede content voor digitaal te produceren, zijn dedicated digital natives nodig. Wij willen content maken voor alle platformen en hebben die digital natives nu dus aangetokken. Sindsdien is het gaan vliegen.”

Sebastiaan van Dam (CEO Divimove): “Wij faciliteren de Enzo Knols van deze wereld. Voor hen draait het bij de content die ze maken vooral om het bereik dat ze hebben op YouTube. Dat is wat telt. Televisie vinden ze leuk, omdat het hen herkenning oplevert. Maar programma’s maken voor televisie is voor hen zeker geen hoger doel.”

Pete Flamman (Senior Vice President Brands Viacom): “Wij komen uit de traditionele televisiewereld en de bulk van onze investeringen ligt nog altijd daar. Maar de mindset is wel dat dingen anders moeten. We doen inmiddels steeds meer ook digitaal en wij merken juist dat veel uit de tv-wereld ook geldt voor digitale media. Het voordeel is dat je door die combinatie veel meer formats kwijt kunt. Je hoeft niet alles meer in 22 minuten te doen.”

Lees in het decembernummer van Broadcast Magazine een uitgebreid verslag van de sessie.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen