Article header image

BMS met producenten

De subtiel uitgelichte Amsterdamse studio MuzyQ vormde het decor voor de vierde en laatste Broadcast Media Society van 2013: de producentensessie.

Gastpresentator en tv-producent Jeroen Pauw vroeg vijf kopstukken – Laurens Drillich (Endemol), Erik van der Hoff (BlazHoffski), Karin de Groot (IDTV), Willem Zijlstra (Blue Circle) en Taco Zimmerman (Tuvalu) – naar de actuele marktsituatie en de kunst van het pitchen.

Dat leverde een fraai inkijkje op in de dagelijkse productiepraktijk. Jeroen Pauw voelde zich als een vis in het water, die verduveld goed wist hoe het spel tussen tv-producenten en omroepen, zenderbazen en netmanagers werkt. Zo vroeg hij Taco Zimmerman van Tuvalu of deze ooit had overwogen om een BN-er bij de directie te halen. “Wel eens. Een BN-er helpt wel, zeker om programma’s verkopen. Ik ben baas in mijn eigen bedrijf, ik weet niet anders. Wij kunnen bij Tuvalu beslissen dat we eerst investeren en pas later gaan verdienen. Daar wordt door de aandeelhouders wel over gezeurd, want die willen ook rendement zien, maar we kunnen het wel zelf beslissen.”

Laurens Drillich: “Ik heb nog nooit iets niét kunnen doen vanuit aandeelhouders.”
Karin de Groot: “IDTV is onderdeel van All3Media. We hebben weliswaar plicht om winst te maken, maar omdat we ook veel met fondsen werken, liggen de marges lager. Dat weten ze in Engeland ook. Voor de financiering van een documentaire heb je een accountantsverklaring nodig voor het Filmfonds. In de regel werken wij met 15 procent marge.”

Jeroen Pauw: “En hoe zit het met de marge bij Endemol?”
Drillich: “Daar ga ik niet openlijk over praten. Er zijn gouden tijden voor producenten geweest, met ongelofelijke marges. Er zijn industrieën waar bedrijven het met drie of vier procent marge moeten doen en dat kan kennelijk prima, maar onze tv-business is daarvoor veel te risicovol.”

Het complete verslag van de producentensessie tijdens de Broadcast Media Society staat in het novembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bericht delen