Article header image

BM Society: Strijd tegen sprinkhanen

Het Ajax, Feyenoord en PSV van de Hollandse buis blikten gisteren tijdens de eerste Broadcast Media Society van dit jaar in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid terug en keken vooruit. Sven Sauvé (RTL), Frans Klein (NPO) en Peter de Mönnink (Talpa) deden dat onder strak regime van gastheer Sven Kockelmann.

Onder de dartele klanken van Bob Marley’s Three Little Birds loopt het mediatrio het podium van het tjokvolle Top 2000-café op. ’s Lands bekendste muziekkroeg blijft speciaal voor de mediasessie langer geopend. Don’t worry about a thing. Cause every little thing gonna be all right. Maar komt het allemaal wel goed in mediajaar 2018? En hoe verliep 2017 eigenlijk?

Sleutelen
Kockelmann lijkt geen trek te hebben in een uurtje veel woorden weinig wol. Zijn eerste vragenvuurtje is gericht aan Sauvé: Hoe gaat het met Humberto Tan? En blijft Erland Galjaard? “Het gaat heel goed met Humberto”, antwoordt Sauvé. “Late Night loopt niet zoals we willen, maar ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen. We zijn druk aan het sleutelen, óók met Erland. Misschien moeten we wel een co-host toevoegen? Dat soort vragen passeren continu de revue.”

“Oranje hoort bij ons thuis”

Dan is Klein aan de beurt: hoeveel flessen champagne heb je tijdens de jaarwisseling nodig gehad om het lijk van Sander Dekker weg te spoelen? Hoe ga je om met het begrotingsgat van zestig miljoen euro? Klein blijkt niet voor één gat te vangen. “De prognose ziet er inderdaad zorgelijk uit, maar ik blijf koersen op de programmering zoals ‘ie is gemaakt. Ik hoop dat ook volgend jaar ons budget voor het maken van goede content gelijk blijft. En welke rol het Nederlands elftal daarin speelt? Die wedstrijden horen bij ons thuis. De Publieke Omroep streeft verbroedering onder kijkers na. Oranje is daar belangrijk in en begeeft zich diep in het Nederlands DNA.”

bms   4

“Goede content maken blijft de kern”

Ter introductie van De Mönnink citeert Kockelmann uit een toespraak van John de Mol uit vorig jaar november. De Talpa-baas gaf aan de Nederlandse markt niet als grootste concurrent te zien, maar vooral veel tegengas van internationale spelers als Google en Facebook te verwachten. Welke gevolgen heeft dat voor Talpa? En wat moet in de wetgeving veranderen om een grotere vuist te kunnen maken? “We hebben onlangs Talpa Network in het leven geroepen, met beeld, tekst en geluid. Dat is een verzameling van activiteiten waarmee we een antwoord bieden tegen de Amerikanen. Maar het begint altijd met goede content maken, ook in 2018, dat blijft de kern.”

Samenwerking
Sauvé heeft op zijn beurt nog wel het een en ander op te merken naar aanleiding van Kockelmanns vraag over de beperkingen in de Mediawet. Hij denkt dat een versoepeling daarin zorgt voor meer kracht tegen de grotere internationale partijen. “De definities in de huidige wet zijn niet van deze tijd. Tv, radio en print is één markt. We hebben meer vrijheid nodig. We ontkomen er niet aan om de komende jaren onze krachten te bundelen met SBS en NPO, zowel commercieel als op contentgebied. Neem NLziet. Daar mag de NPO van de wetgever niet verwijzen naar producties van de commerciëlen. Dat kan echt niet meer anno nu.”

bms   8

De Mönnink is het met zijn collega eens, maar maakt op zijn beurt ook een kanttekening. Hij vindt samenwerken belangrijk, maar ziet grote verschillen in de aard van de omroepen. “Als je op het gebied van content niet meer differentieert, zou je allemaal dezelfde strategie hebben en voor dezelfde werkgever functioneren. Dat kan niet en gaat niet gebeuren. We willen een heterogeen aanbod blijven bieden. Ik heb zelf drie kinderen die individueel kijken. Af en toe, en dat vind ik hartstikke leuk, kijken we met zijn allen The Voice. Maar dat is meer een incident dan een gewoonte. Je kunt geen business bouwen op basis van incidenten. Althans, ik niet.”

Waar Klein met de NPO hoopt dat het budget voor het maken van programma’s gelijk blijft, geven Sauvé en De Mönnink aan dat hun geldpot stevig groeit. Ook De Mönnink vindt het een taak van Den Haag om de beperkingen in de Mediawet weg te nemen. “Anders vallen we ten prooi aan de internationale sprinkhanen.”

En wat gebeurt er met het tijdslot van De Wereld Draait Door? Klein grapt: “Humberto Tan! Nee, we testen een aantal pilots en maken dan in de loop van dit jaar een keuze.” En ook de benoeming van een NPO 1-netmanager, een functie die Klein nu zelf vervult, valt dit jaar te verwachten.

Bericht delen