Article header image

Bibaboerderij naar Al Jazeera

Al Jazeera gaat het programma Bibaboerderij uitzenden. Vanaf januari 2014 zijn de afleveringen van het Nederlandse programma voor kinderen van 2 tot 6 jaar te zien in 23 landen waar de zender te zien is, waaronder Saoedi-Arabië, Bahrein, Omar en thuisland Qatar.

De 26 afleveringen van het eerste seizoen zijn – nagesynchroniseerd in het Arabisch – te zien op Al Jazeera Children’s Channel, het kinderkanaal van Al Jazeera. De Arabische zender heeft een optie genomen op een tweede seizoen.

Ruim een jaar geleden kwam het contact met Al Jazeera tot stand via KidsWorkoutFactory, de agent die namens producent en contenteigenaar Planetplay het format in het buitenland aan de man brengt. “De zender viel vooral voor de kernwaarden die aan het programma verbonden zijn,” zegt Leslie Ong van Planetplay. “Met name het feit dat we uitleggen over voeding, bijvoorbeeld hoe je van melk kaas maakt en van graan brood, sprak de zender aan. Spelenderwijs richten we ons op verantwoord en duurzaam leven. Daarnaast was men gecharmeerd van het costumed live action-genre, wat we kennen van onder andere de Teletubbies.”

Ong hoopt in het Midden-Oosten ook partners te vinden voor de verkoop van Bibaboerderij-producten, maar daarvoor is het nu nog te vroeg. “Dat is stap twee. Eerst maar eens kijken of het programma aanslaat. Het helpt natuurlijk wel dat zo’n gerenommeerde zender je programma wil uitzenden, dat geeft het merk meteen een bepaalde waarde.”

Na Nederland (RTL Telekids) en België (VTMKzoom) is Al Jazeera de derde omroeporganisatie die de verwikkelingen rond Bart, Bibi en de andere bewoners van de Bibaboerderij in de programmering opneemt. Daarmee lijkt het programma aan een tweede leven begonnen te zijn, na de commotie die eind 2009 ontstond toen Bibaboerderij op last van het Commissariaat voor de Media van de buis werd gehaald vanwege het feit dat supermarktketen C1000 als sponsor bij het programma betrokken was.

“Het was een pittige periode”, zegt Leslie Ong. “Ik was in juridische zin geen partij in de hele kwestie, want het ging om een conflict tussen de TROS en het Commissariaat. Maar het had natuurlijk wel grote gevolgen voor mijn bedrijf. Ik moest pas op de plaats maken, maar ben altijd blijven geloven in het programma. Over de inhoud van het programma heeft het Commissariaat ook nooit opmerkingen gemaakt. Ik heb nu profijt van het feit dat ik steeds vertrouwen heb gehouden in de kracht van het product.”

Al Jazeera heeft alle afleveringen vooraf getoetst aan de eigen kernwaarden. Ong: “Van de 26 afleveringen is er één door een nieuwe aflevering vervangen, dat was de aflevering Kikakusje. Een reden hebben ze me niet gegeven, maar ik heb zo mijn vermoedens…”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen