Beyond Sports wint drie Sports Emmy Awards
vrijdag 24 mei 2024

Beyond Sports wint drie Sports Emmy Awards

Het Alkmaarse sporttechnologiebedrijf Beyond Sports heeft tijdens de uitreiking van de Sports Emmy Awards in New York drie hoofdprijzen mee naar huis mogen nemen.

In samenwerking met omroep ESPN werden de prijzen gewonnen voor de innovatieve alternatieve uitzending van een NFL-wedstrijd: Toy Story Funday Football. Tijdens deze uitzending kregen TV-kijkers de kans om naar een geanimeerde Toy Story versie van een American Football-wedstrijd te kijken.

Deze werd tegelijk met de gewone wedstrijd uitgezonden op ESPN+ en Disney+ om zo een nieuwe doelgroep enthousiast te maken over de sport. Beyond Sports en ESPN waren genomineerd en wonnen in drie categorieën: ‘Outstanding Studio or Production Design/Art Direction’, ‘The George Wensel Technical Achievement Award’ en ‘Outstanding Graphic Design – Event/Show’.

De Sports Emmy Awards worden uitgereikt door The National Academy of Television Arts & Sciences (NATAS). Onder toeziend oog van meer dan 1.200 prominenten uit de Amerikaanse sportwereld werden prijzen in diverse categorieën uitgereikt.

Nieuwe doelgroepen enthousiast maken voor de sport
Dankzij de expertise van Beyond Sports in visualisaties van sportwedstrijden, konden TV-kijkers een geanimeerde Toy Story versie bekijken van de American Football-wedstrijd Atlanta Falcons vs. Jacksonville Jaguars. Deze werd op 1 oktober 2023 uitgezonden op ESPN+ en Disney+ terwijl de traditionele uitzending op hetzelfde moment werd uitgezonden op het primaire kanaal van ESPN.

Door gebruik te maken van Hawk-Eye Innovations en Next Gen Stats tracking data, kon Beyond Sports de live feed omzetten in een 3D-omgeving. Deze alternatieve wedstrijd vond plaats in Andy’s kamer, een karakter uit Toy Story. Alle bekende personages uit de film en verschillende herkenbare elementen uit Toy Story kwamen aan bod in de uitzending. Deze innovatieve benadering sprak een nieuw en diverser kijkerspubliek aan en blies de interesse van bestaande fans in de sport nieuw leven in. Met succes, want het was uiteindelijk de best bekeken live uitzending op ESPN+ en Disney+ ooit.

Sander Schouten, CEO en medeoprichter van Beyond Sports: “Toen Nicolaas en ik tien jaar geleden Beyond Sports oprichtten, was het in ontvangst nemen van drie Emmy Awards op één avond iets waar we natuurlijk geen moment over nadachten. We zijn hier dan ook ontzettend trots op. Het is een compliment voor het hele team dat hier zo hard aan gewerkt heeft. Met de Toy Story Football Funday-uitzending overbruggen we de kloof tussen sport, technologie en entertainment. We hebben een nieuwe doelgroep opgezocht in hun eigen omgeving en op hun voorwaarden. In plaats van het originele TV-beeld aanpassen, boden we hen een plek waar ze zich thuis voelen. Zo konden we de NFL helpen om een nieuw publiek enthousiast te maken over de sport en mensen verenigen rondom een NFL-wedstrijd.”

Erkenning voor innovatie
Beyond Sports won eerder in 2021 twee Emmy Awards voor een uitzending met CBS Sports en Nickelodeon. In november 2022 werd Beyond Sports ingelijfd door SONY SPORTS met als doel om de sportactiviteiten van de organisatie verder te versterken en nieuw sportentertainment te realiseren dat een brug slaat tussen live en virtuele werelden.

Nicolaas Westerhof, CTO en medeoprichter van Beyond Sports: “In de afgelopen jaren is de technologie van Beyond Sports nog aanzienlijk verder gevorderd, mede dankzij de schaalvoordelen die SONY SPORTS ons biedt. We zijn er daarom extra trots op dat we de George Wensel Technical Achievement Award mee naar huis mogen nemen. Deze erkent de innovatieve technologie die Beyond Sports voor de uitzending heeft ontwikkeld. We zijn net terug uit de VS en kijken ernaar uit om het succes te vieren met het hele team in Alkmaar!”

Over Beyond Sports
Beyond Sports is een AI-gebaseerd data-analyse- en visualisatiebedrijf dat een nieuwe manier van sportbeleving biedt. Het Emmy Award-winnende visualisatieplatform maakt real-time virtuele sportengagement ervaringen mogelijk voor competities, omroepen, merken en uiteindelijk de fans. Beyond Sports levert nooit eerder vertoonde sportcontent, variërend van traditionele media tot de Metaverse. Het bedrijf is onderdeel van Sony’s Sports Businesses die de industrie wil innoveren door middel van data en entertainment.

Bron: Beyond Sports/BM

Bericht delen