Article header image

Bedrijfsresultaat RTL Nederland daalt

RTL Nederland heeft in 2017 een lager bedrijfsresultaat behaald. Dat daalde van 96 miljoen in 2016 naar 87 miljoen euro vorig jaar (-4 procent). De brutowinst daalde met 10 procent. Ook de advertentie-inkomsten liepen terug. De omzet van RTL Nederland ging van 514 miljoen naar 502 miljoen.

De daling van de resultaten is volgens RTL ook te wijten aan verdere investeringen in Videoland, de online-aanbieder van films en series. Topman Sven Sauvé benadrukt dat investeringen in Videoland zich wel uitbetalen. Het aantal abonnees steeg in een jaar tijd met 78 procent. Ook het onlineportaal RTL XL en andere internetdiensten winnen volgens hem aan populariteit.

Eerder bleek al uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) dat de RTL-zenders in Nederland marktaandeel verliezen. RTL Nederland was in 2017 goed voor een marktaandeel van 27,5 procent. Dat was een jaar eerder nog 28,6 procent. Net als andere zenders heeft het bedrijf last van de aanhoudende daling van lineaire kijktijd.

De gehele RTL Group zag zijn omzet internationaal in een jaar tijd met 2,2 procent stijgen tot 6,4 miljard euro. Bijna de helft van de opbrengsten haalde RTL uit televisie. De opbrengsten uit digitale diensten namen in 2017 toe met bijna een kwart tot 826 miljoen euro. De nettowinst van het mediabedrijf steeg met 2,6 procent tot 739 miljoen euro.

Voor 2018 verwacht RTL Group een omzetgroei van 2,5 tot 5 procent. Bij de digitale tak wordt gerekend op dubbelcijferige omzetgroei. Het bedrijf verwacht dat internetdiensten in 2018 goed zullen zijn voor 15 procent van de totale opbrengsten. Verder wordt op een bedrijfsresultaat gerekend dat, exclusief eenmalige posten, nagenoeg gelijk zal blijven.

Bron: RTL/BM

Bericht delen