AVROTROS positioneert zich als de omroep voor cultuur
donderdag 2 maart 2023

AVROTROS positioneert zich als de omroep voor cultuur

In het jaar dat AVROTROS haar 100-jarig jubileum viert introduceert de omroep een nieuwe campagne die bevestigt wat AVROTROS al lange tijd is: de omroep voor cultuur.

Van klassieke concerten tot Nederlandstalige muziek, van beeldende kunsten tot podiumkunsten en van onze gedeelde geschiedenis tot de gezamenlijke beleving van het Eurovisie Songfestival. In samenwerking met de omroep ontwikkelde INDIE Amsterdam een nieuwe merkstrategie en -campagne waarin cultuur centraal staat. Vanaf 6 maart is de campagne ‘Cultuur maakt ons’ te zien op radio, televisie, online, social en outdoor.

Medio 2022 is AVROTROS de samenwerking aangegaan met INDIE Amsterdam voor een herpositionering van de omroep. Cultuur zit al tientallen jaren in het DNA van AVRO en TROS en vormt sinds 2014 een pijler in de programmering van AVROTROS. De omroep maakt cultuur toegankelijk voor iedere Nederlander en doet dat met haar uitgebreide cultuuraanbod. AVROTROS leeft mee met de kandidaten van Maestro, luistert naar de verhalen in Het geheim van de meester, beleeft gezamenlijk het Muziekfeest op het Plein, juicht voor ‘onze’ artiest op het Eurovisie Songfestival, is ontroerd bij Beste Zangers en wordt meegesleept in een dramaserie als Het Jaar van Fortuyn.

We maken kennis met nieuwe muziek via Aan De Slag! en halen herinneringen op met Arbeidsvitaminen. De podcast Fit op 4 geeft ons energie en de Nederpopcast leert ons alles over de kracht van muziek van eigen bodem. AVROTROS maakt cultuur toegankelijk voor iedereen en dat zorgt ervoor dat mensen zich met elkaar verbonden voelen. Cultuur is het cement van onze samenleving en dat maakt dat AVROTROS ook echt ‘de omroep voor ons’ is.

Cultuur maakt ons
In de nieuwe campagne ‘Cultuur maakt ons’ laat AVROTROS zien dat ieder op z’n eigen manier (en vanuit z’n eigen perspectief) geraakt wordt door cultuur terwijl het gezamenlijk wordt beleefd. Het kijken naar hetzelfde vanuit verschillende perspectieven van kunstenaar David Hockney vormt de inspiratiebron voor een onderscheidende en herkenbare vorm voor deze campagne. Fotograaf Robin de Puy heeft uiteenlopende Nederlanders vastgelegd die van de verschillende cultuurvormen genieten. Het laat zien dat cultuur Nederlanders bij elkaar brengt en houdt.

Later dit jaar staat AVROTROS stil bij het 100-jarig bestaan en viert dit met Nederland. Vanzelfsprekend staat ook dan cultuur centraal.

Bron: AVROTROS/BM

Bericht delen