Arjen Lubach over zijn nieuwe programma
Maandag 11 oktober 2021

Arjen Lubach over zijn nieuwe programma

Na dertien seizoenen trok Arjen Lubach de stekker uit het succesvolle tv-programma Zondag met Lubach. In februari keert hij terug op televisie. Hij gaat van maandag tot en met donderdag De Avondshow – met Arjen Lubach presenteren voor de VPRO op NPO 1. Hij was te gast bij NOS Met het Oog op Morgen.

Lubach: “Het is heel vreemd om doorgaans de hele dag te denken: wat zou ik met dit nieuws kunnen. En dan van de een op de andere dag geen platform meer te hebben. Ik kan dat niet zomaar uitzetten. Ik gooi er nog wel eens een tweetje uit of schrijf wat voor een theatervoorstelling. Maar ik heb heel veel zin om weer te beginnen.”

Een onderwerp dat zéker in de eerste aflevering zit, kan Lubach niet verklappen. “Er is zo’n snelle roulatie van het nieuws. Ik kan nu zin hebben om iets te doen met het rare gegeven dat we straks met hetzelfde kabinet zitten, terwijl Rutte drie of vier keer dingen is vergeten en heeft zitten liegen, maar dat is in februari helemaal niet relevant meer. Het is allemaal zo veranderlijk.”

Hiërarchie
In de redactie van De Avondshow – met Arjen Lubach zitten dezelfde mensen als in die van Zondag met Lubach. “Maar we gaan wel uitbreiden, omdat we dus niet één maar vier keer in de week op tv komen. Ter voorbereiding hierop hebben we een paar maanden geleden een lang gesprek gehad met iemand die vijftien jaar uitvoerend producent was van The Daily Show With Trevor Noah. Die mochten we het hemd van het lijf vragen en dat was een heel leerzaam gesprek.”

Wat Lubach uit dat gesprek heeft geleerd? “Dat we iets hiërarchischer te werk moeten gaan. Bij Zondag met Lubach konden we ellenlange discussies voeren die zaterdagmiddag begonnen en pas ’s avonds eindigden na een pizza. Dat kan nu niet meer. Nu moet iemand, ik waarschijnlijk, snel een knoop kunnen doorhakken.”

Kijkcijfers
Zondag met Lubach ging in 2014 van start en werd in 2017 bekroond met de Gouden Televizier-Ring. Het programma begon met zo’n 400.000 kijkers. De laatste aflevering, op 28 maart, werd door ruim 1,8 miljoen mensen bekeken. “Je hebt twee werelden. De wereld van kijkcijfers en prijzen en je hebt de wereld van de inhoud. Je kan alleen maar die eerste wereld beïnvloeden door middel van de inhoud. Ik ga dus niet flyeren op straat en juryleden van prijzen bellen. Ik kan alleen maar mijn best doen en hopen dat mensen gaan kijken. Het maken van een goed programma, dat is mijn focus.”

Bron: NOS Met het Oog op Morgen/BM

Bericht delen