dinsdag 16 januari 2018

AMMA breinonderzoek toch naar Ster en Neurensics

MWG heeft dinsdag bekendgemaakt dat Ster en Neurensics toch de Hans du Chatinier-AMMA hebben gewonnen. Zij krijgen de prijs voor hun unieke onderzoek naar de werking van tv-reclame in het brein. Tijdens de uitreiking op 28 mei is de prijs echter uitgereikt aan Sanoma, DVJ Insights en University of Applied Sciences.

MWG laat weten: “De vakkundige jury heeft haar werk goed en zorgvuldig gedaan, echter in de verslaglegging is door de organisatie een fout gemaakt. Doordat beide inzendingen van een vergelijkbare kwaliteit waren en het oordeel wisselde, heeft de verwarring over de uiteindelijke winnaar kunnen ontstaan. Dat spijt MWG ten zeerste, niet in de laatste plaats omdat het gloriemoment op het podium de Ster en Neurensics daarmee is ontnomen. De AMMA organisatie heeft uiteraard besloten de terechte winnaar alsnog een AMMA toe te kennen. MWG zal zich inspannen om de AMMA voor onderzoek op een passende manier te overhandigen.”

Meest in het oog springend resultaat van het neuro-onderzoek is dat reclame tussen programma’s effectiever is dan programmaonderbrekende reclame. Bovendien blijkt dat de zender waarop en het programma waaromheen de commercial wordt uitgezonden, impact hebben op het effect van een tv-commercial. De positieve emoties die de tv-zenders van de publieke omroep oproepen, zorgen voor een toename van de effectiviteit van een tv-campagne.

In het unieke breinonderzoek bekeken respondenten in een MRI-scanner tv-programma’s en tv-commercials in verschillende blokken tijdens of na de programma’s. Door de emoties te meten die de verschillende commercials in het brein wisten te activeren, is er nu inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op het effect van een tv-campagne.

Bekijk hier de volledige onderzoeksuitgave.

Bron: Ster/Broadcast Magazine

Bericht delen