Article header image

12,6 miljoen kijkers voor de Spelen bij de NOS

De olympische programma’s van de NOS hebben tijdens de Winterspelen 12,6 miljoen mensen bereikt. Het absolute hoogtepunt van deze spelen was de 10 kilometer schaatsen. Maar liefst 3,3 miljoen mensen keken tegelijkertijd op televisie naar de rit van Sven Kramer; online zorgde het voor 430.000 livestream-starts.

De gemiddelde Nederlander keek de afgelopen twee weken ruim 13 uur naar de Winterspelen bij de NOS. De schaatswedstrijden werden met gemiddeld 1,7 miljoen kijkers het meest bekeken. Het shorttrack was ook populair en trok gemiddeld 1,1 miljoen kijkers.

De dagelijkse late night talkshow Studio Sportwinter trok gemiddeld 1,3 miljoen kijkers. Bovendien waarderen de kijkers het programma van Henry Schut en Erben Wennemars met een 7,7. Het samenvattingsprogramma Pyeongchang Vandaag, met Herman van der Zandt en Bart Veldkamp, werd iedere dag gemiddeld door meer dan een miljoen mensen bekeken.

Nederland wist ook massaal de olympische pagina’s van de NOS te vinden. In totaal raadpleegden ruim 9,5 miljoen unieke bezoekers de olympische subsite en artikelen in de NOS-app. Een olympisch dagrecord werd behaald op donderdag 15 februari – de dag van de 10 km mannen – met 1,5 miljoen unieke bezoekers op de olympische subsite.

Op Facebook leverden de video’s van de NOS over de Spelen ruim zeven miljoen views op. De 340 Facebookposts van de NOS zorgden voor veel online enthousiasme: 15.827 shares, 304.952 likes en 27.333 comments. Ook op Instagram reageerde het Nederlandse publiek massaal op de posts van NOS Sport: 209.976 interacties (184.459 hartjes, 2.333 comments). De post met de meeste respons was de foto met alle medaillewinnaars: 10198 interacties (10058 hartjes, 140 comments). De 659 tweets van het twitteraccount @NOSsport leverden 13.366 retweets, 2473 reacties, 62.571 likes op.

Bron: NOS/BM

Bericht delen