Radioreclame-bestedingen vrijwel onveranderd
Het Radio Advies Bureau publiceerde dinsdag de radioreclame-omzet van het eerste halfjaar van 2017. De netto radioreclamebestedingen kwamen uit op 104,8 miljoen euro; 45,9 in het eerste kwartaal en 58,9 in het tweede kwartaal.
Dit is nagenoeg gelijk aan de omzet van vorig jaar (-1 procent). De bestedingen bestaan uit spotreclame (99,7 miljoen) en non-spot bestedingen (5,1 miljoen).
De top 3 branches die het meest in radioreclame investeren zijn retail op 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Renault is de grootste radioadverteerder in het eerste half jaar van 2017. Kruidvat volgt op ruime afstand en nummer 3 is Volkswagen. Aldi is een nieuwe binnenkomer en komt met stip op de vierde plaats. Ziggo sluit de top 5. (Bron: Nielsen).
In de eerste helft van 2017 bereikte het medium radio wekelijks 13.132.000 luisteraars, 88 procent van de bevolking van tien jaar en ouder. Deze radioconsumenten luisterden gemiddeld 3 uur en 3 minuten per dag (NLO/GfK, jan-jun 2017, week, 6 – 24u).
Bron: RAB/BM