dinsdag 16 januari 2018

Radioreclame groeit met 7,4 procent

Het Radio Advies Bureau heeft maandag de netto radioreclame-omzet van het derde kwartaal 2016 gepubliceerd. De radioreclamebestedingen kwamen uit op 45,2 miljoen euro. De bestedingen bestaan uit spotreclame (42,4 miljoen) en non-spot bestedingen (2,8 miljoen).

De omzet is 7,4 procent hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Met deze stijging ligt de omzet over de eerste drie kwartalen van dit jaar 0,4 procent hoger ten opzichte van vorig jaar.

Het aantal merken waarvoor radioreclame wordt ingezet, is fors gestegen naar 1.040 (2015: 953). De top 3 branches en adverteerders blijven ongewijzigd. Retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Renault is de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal en Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. (Bron: Nielsen).

De non-spot omzet groeit voor het derde kwartaal op rij. Gemiddeld is hier – over de eerste drie kwartalen van 2016 – een groei te zien van ruim 6 procent ten opzichte van 2015. Branded content, een vorm van reclame binnen het redactionele radioprogramma, wordt steeds vaker ingezet om de luisteraar te boeien op een onderscheidende manier die past bij het radiomerk en het geadverteerde merk.

Liedewij Hentenaar, directeur van RAB, zegt hierover: “Ik ben blij dat veel adverteerders kiezen voor radio. Radio gaat mee in het ritme van de dag, de sfeer in het land en heeft een menselijke connectie. In de zomer – met de vele evenementen – is de programmering van live radio daarbij mede dragend.”

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs.

RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.

Bron: RAB/Broadcast Magazine

Bericht delen