Article header image

Radiobestedingen groeien met 11,5 procent

De reclamebestedingen op de radio zijn in het tweede kwartaal van 2014 met dubbele cijfers gegroeid met maar liefst 11,5 procent, in vergelijking met dezelfde periode in 2013. Hiermee komen de totale netto radiobestedingen op 65,7 miljoen euro.

De non-spot bestedingen lieten een stijging van 15 procent zien en komen op een totaal van bijna 4 miljoen euro.

Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Een verklaring voor deze forse stijging is onder meer dat het aantal radio-adverteerders is toegenomen met 5 procent. In totaal waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 990 adverteerders op de Nederlandse radiozenders. Bovendien lag het campagnebudget per adverteerder gemiddeld 4 procent hoger dan in het tweede kwartaal in 2013.

Het is het vierde kwartaal op rij dat de radiobestedingen een mooie groei laten zien. In tijden van economisch herstel en groeiend consumentenvertrouwen, is het medium radio een goede aanjager van campagne-effecten. In het tweede kwartaal – met het WK voetbal – besteedt de retailbranche wederom het meest op radio.

Deze branche liet een groei zien van maar liefst 18,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal 2013. De top drie branches is gelijk aan vorig jaar: met op nummer twee de transportbranche en op nummer drie financiële dienstverlening. Een opvallende stijger is de telecombranche; van een zevende plek vorig jaar, naar een vierde plaats dit jaar.

Bron: RAB

Bericht delen