Article header image

Radiobazen optimistisch over 'hun' medium

Brand in twee zendmasten, nieuwe cijfers, belangrijke ontwikkelingen in het radio-onderzoek en de digitale toekomst: er waren genoeg redenen om de laatste Broadcast Business Club te wijden aan het medium radio. Jan-Willem Brüggenwirth (Radio 538), Jan Westerhof (NPO Audio) en Ab Trik (Sky Radio Group) zaten op de praatstoel en gaven een besloten hoorcollege.

Radio schuwt de innovatie niet: het medium liep voorop bij digitalisering van het productieproces en recenter hebben sociale media een plek gekregen in de programma’s. Maar waarom wil het nog niet echt lukken met de digitalisering van de distributie? Westerhof: “Commerciële en publieke radio hebben een gedeeld belang: we willen een sterker en innovatief medium. Wat innovatie betreft lopen we als radio voorop, zeker aan de productiekant. Maar op het gebied van digitale distributie hebben we nog een slag te maken. We hebben te maken met de wet van de remmende voorsprong.”

Desondanks blijkt uit onderzoek dat dankzij de ‘multimedialisering’ (waaronder sociale media en webcams) de luistertijd is toegenomen: gemiddeld 3,5 uur per dag. De radiobazen waren dan ook optimistisch over ‘hun medium’: “Waar bij tv het gebruik van on demand diensten groeit, blijft bij radio de belangstelling voor lineair luisteren en doen luisteraars dat vooral naar de grote zenders. Opvallend. Het radiopubliek hecht aan merken en dj’s.”

In Broadcast Magazine 309, die vrijdag 11 november verschijnt, is een uitgebreid verslag van de radiosessie te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bekijk de video hieronder

Bericht delen