Article header image

Radio-omzet groeit naar 233 miljoen euro

Het Radio Advies Bureau publiceert vandaag de netto radioreclame-omzet van het afgelopen jaar. 2014 was een goed radiojaar. De netto radioreclamebestedingen komen uit op 233 miljoen euro, een groei van 2,8% ten opzichte van het jaar daarvoor (2013: 227 miljoen).

De spot-omzet groeide met 5,5 miljoen naar bijna 219 miljoen. De non-spot bestedingen hebben wederom een recordomzet geboekt van ruim 14 miljoen euro, een groei van 6%. Uit de bruto Nielsencijfers blijkt dat er veel verschuivingen zitten in de top 10 meest bestedende radioadverteerders. Ziggo komt met stip – door een verdubbeling in radiobestedingen – op nummer 1 in deze lijst (was #5 in 2013). Kruidvat stijgt zelfs van 18 naar 2, ook door een aanzienlijke stijging van haar radioreclame. Peugeot handhaaft de nummer 3-positie, Lidl stijgt van 6 naar 4 en Volkswagen staat op de 5e plaats (#4 in 2013). Opvallend is dat de top 3 branches ongewijzigd blijft ten opzichte van 2013, namelijk retail, transport en financiële dienstverlening. Ook het aantal adverteerders is met 1.782 adverteerders in 2014 nagenoeg gelijk gebleven.

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Onze adverteerders hebben vaker radio ingezet in 2014, met een groter bestedingsaandeel voor radio per adverteerder. Radio in de mediamix vergroot je campagne-effecten altijd, ook bij een gelijkblijvend mediabudget. Het is mooi dat deze kracht van radio door de markt steeds beter herkend en erkend wordt.“

Bron: RAB/Broadcast Magazine

Bericht delen