Article header image

RAB publiceert radioreclame-omzet 2016

Het Radio Advies Bureau publiceerde maandag de netto radioreclame-omzet van het afgelopen jaar. De totale netto omzet van 224,8 miljoen euro bestaat uit spotreclame (212,6 miljoen) en non-spot bestedingen (12,2 miljoen).

De radioreclamemarkt is momenteel zeer stabiel: adverteerders hebben over alle linies nagenoeg gelijke investeringen gedaan in radioreclame ten opzichte van het jaar ervoor. Vanaf 2016 wordt de radio-omzet gerapporteerd inclusief digitale radiospot-omzet. Dit is nu nog een bescheiden onderdeel, maar de verwachting is dat dit snel gaat groeien. Door deze aanpassing in definitie door te voeren gaat RAB mee in deze ontwikkelingen. 
 
Uit een analyse van Adfact blijkt dat er jaarlijks 11.000 nieuwe radiocommercials worden geproduceerd en aangeleverd bij de radiozenders. In mei, juni en december zijn er pieken met meer dan 1.050 nieuwe radiocommercials per maand. Gemiddeld zijn er wekelijks ruim 300 lopende radiocampagnes en veruit de meeste nieuwe radiocampagnes beginnen op maandag.

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “2016 was een dynamisch radiojaar; nieuwe eigenaren van radiozenders, verdere ontwikkelingen in digitaal radioluisteren, tal van nieuwe samenwerkingen met adverteerders, een RfP voor een nieuw luisteronderzoek. Prettig hierin is het vertrouwen van de adverteerders in radioreclame en de stabiele radio-omzet in 2016. Voor het nieuwe jaar is de doelstelling van het RAB en haar radiomerken om deze basis verder uit te bouwen en te groeien in netto omzet en adverteerders te ondersteunen in het maken van effectieve en dus creatieve radioreclame.”

Bron: RAB/BM

Bericht delen