Article header image

Qmusic evenaart marktaandeel Radio 538

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode maart-april 2020 zijn bekendgemaakt. NPO Radio 2 blijft marktleider en ziet het aandeel stijgen van 13,3 naar 13,4 procent.

Radio 10 is nummer 2 met een aandeel van 10,8 procent, gevolgd door Qmusic en Radio 538 met ieder 9,7 procent. Het is voor het eerst dat Qmusic het aandeel van 538 weet te evenaren. In de vorige meetperiode hadden Qmusic en Radio 538 respectievelijk 9,4 en 9,9 procent aandeel. Het marktaandeel van NPO 3FM is gezakt van 2,5 naar 2,4 procent.

Voor het eerst sinds de oprichting in 2005 is Qmusic nu overigens marktleider in de adverteerdersdoelgroep 20-49 jaar: de zender komt in de laatste meetperiode uit op 16,4 procent marktaandeel in die groep tegenover 15,3 procent van Radio 538.

Programmadirecteur Dave Minneboo van Qmusic laat weten: “Ik ben ontzettend trots dat we onszelf marktleider mogen noemen in de doelgroep 20-49 jaar. We hebben er de afgelopen tijd hard naartoe gewerkt, met een sterke programmering en met acties die dicht staan bij wie we zijn. We werken hier elke dag keihard voor, met alle collega’s die allemaal de eer verdienen die hen toekomt.”

Marktaandeel

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.247 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd van alle Nederlanders is in deze periode 2 uur en 47 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 42 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 30 minuten (vorige periode: 4 uur en 17 minuten). Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Bron: NLO/BM

Bericht delen