NPO Radio 2 marktleider in november-december
Dinsdag 18 januari 2022

NPO Radio 2 marktleider in november-december

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode november-december 2021 zijn bekendgemaakt. Zoals te verwachten was, is NPO Radio 2 weer de marktleider.

Het marktaandeel van de zender is 16,6 procent dankzij de uitzending van de Top 2000. Radio 10 staat nu op de tweede plaats staat met een aandeel van 11,2 procent. Qmusic, in oktober-november nog de marktleider, staat op de derde plek met een aandeel van 10,8 procent.

Naast de kerstmuziek op Sky Radio en de Top 2000 op NPO Radio 2, lijkt ook de Top 4000 van Radio 10 een terugkerende prijspakker geworden in de decembermaand. Ondanks de uitschieters verbeterde geen enkele zender het eigen recordmarktaandeel. Het omgekeerde gebeurde wel: niet eerder scoorde Radio 538 zo laag. Het voeren van een eigen goede doelen-actie tegenover Serious Request lijkt averechts uit te pakken voor het onder druk staande merk.

Ook de regionale publieke radio vestigde deze kerstperiode een diepterecord en kwam, met 6,7 procent, voor het eerst onder NPO Radio 5 terecht. In dertien jaar tijd is het marktaandeel van de gezamenlijke ORN-zenders gehalveerd.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.505 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 45 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 32 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 26 minuten (vorige periode: 4 uur en 9 minuten). Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

NLO
Bron: NLO/BM

Bericht delen