“Nederlandse radiomarkt in gevaar”

NPO-audiodirecteur Jan Westerhof zei onlangs in Broadcast Magazine niet meer te geloven dat we ooit achter de waarheid rond de zenderbranden komen. Voormalig Nozema-directeur Pieter Koning luidt in de novembereditie van BM de noodklok: “Dit dossier kan het einde betekenen van de Nederlandse radiomarkt.”

Koning: “Voor mij kwam de brand in de masten niet als een verrassing. Het is godsonmogelijk dat die twee niet met elkaar te maken hebben. Robert-jan van der Hoeven van Broadcast Partners zei in jullie blad dat sabotage de minst onwaarschijnlijke verklaring is voor de branden. Maar dat is natuurlijk onzin, hij zou gezakt zijn voor het eerste tentamen statistiek. Ook het verhaal dat iedereen op die masten kon, is absoluut niet waar. Er is een sleutelhouder naar wie je moet bellen en er zijn pasjes.”

“Vanaf de start van Broadcast Partners was er discussie over de kwaliteit van hun werk,” vervolgt Koning. “Het zat onder onze ondergrens, dit leidde soms tot levensgevaarlijke situaties. De recherche meldt dat er al eerder brandjes waren. In het technische rapport zie je dat ze goedkope kabel gebruikten, waardoor corrosie ontstond. De leverancier adviseert een ander type. Ik sprak laatst op de IBC met twee leveranciers van BP, zij zeggen hetzelfde: het ligt aan de apparatuur van Broadcast Partners. Ze concurreerden altijd op prijs, zo wonnen ze de publieke aanbestedingen. Hoe concurreer je op prijs? Door lage kwaliteitsniveaus.”

Pieter Koning (67) was rond de eeuwwisseling directeur-secretaris van Nozema. Sinds zijn gedwongen vertrek bij het staatsbedrijf heeft hij “geen echte baan meer gehad.” Hij doet nu vrijwilligerswerk in Afrika. Broadcast Magazine sprak met hem omdat het tien jaar geleden is dat zijn geesteskind Digitenne van start ging. En hij praat vrijuit over de roerigste dagen van Nozema: de Zerobase-crisis en zijn opvallende rol daarin.

Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

 

Bericht delen